Gruvebygging i Nasafjell

– Vi som er barn, kommer til å være voksne på en ødelagt klode, sier Lyra og Simone (10).(Foto: Privat )

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten tilhører den som har skrevet teksten.

Det er en del gruver som skal bygges, som ødelegger for den samiske reindriftsnæringen og for naturen. Mange vet sikkert om gruven hvor avfallet skal kastes i Repparfjorden, men vi tror ikke så mange vet om gruven som skal bygges i Nasafjellet.

Det er mange samer på både norsk og svensk side som bruker dette området. Det er mellom 25.000 til 40.000 rein der avhengig av årstiden.

Gruver bråker veldig mye, så det skremmer reinen, og det ødelegger naturen rundt. Derfor blir det nesten umulig å drive reindrift der, og noen kommer til å måtte slutte.

Vi som er barn, kommer til å være voksne på en ødelagt klode, og hva med barna våre? Kommer de til å måtte leve på en klode hvor det nesten ikke går an å leve lenger?! Ikke bygg gruvene!

Hilsen Lyra og Simone (10)

Aftenposten Junior