Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvorfor snakker noen voksne stygt om Greta Thunberg?

Mange av dere kjenner helt sikkert til Greta Thunberg – tenåringen fra Sverige som snakker om klima og miljøvern til verdenskjente ledere og politikere.

Men hvorfor er det så mange som sier stygge ting om henne?

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Barneombud

Inga Bejer Engh

Inga Bejer Engh er barneombud og svarte på spørsmål fra Aftenposten Juniors lesere i perioden 2018-2021.

Blir mobbet

Den siste tiden har en del voksne som har sagt mye stygt om Thunberg og mobbet henne på sosiale medier.

Det at et barn blir behandlet av voksne på denne måten, er veldig vanskelig å forstå.

Alle barn og unge har rett til å ha det trygt og godt. De har rett til å si sin mening og å bli lyttet til i saker som handler om dem.

Rett til å bli hørt

Retten til å bli hørt betyr ikke nødvendigvis at du har rett til å bestemme. Men du har rett til å være med på å påvirke når noe skal bestemmes. Thunberg bruker sin rettighet når hun intervjues i aviser og er i møter med politikere.

Jobber hardt

Hun er én av flere barn og unge som jobber hardt for å vise politikere hva de mener om klima og miljøvern. Dette er en sak som er viktig for mange barn og unge i hele verden.

Tøff og modig

Heldigvis er det mange politikere som synes at Greta Thunberg er en tøff og modig jente. Det er mange av dem som ønsker å møte henne og lytte til det hun har å si.

Barneombudet (Foto: Berit Roald) sier: Det er nok mange voksne som ikke er klar over hvor mye de kan lære av å lytte til det barn og unge sier.

Alvorlige saker

Alle barn har ikke mulighet eller lyst til å engasjere seg i så store og alvorlige saker som Thunberg gjør. Det er også helt greit.

Du og dine venner har likevel rett til å si deres meninger både hjemme, på skolen og der dere bor. Jo eldre dere blir, jo mer skal dere få lov til å være med på å bestemme.

Hilsen Inga

Aftenposten Junior