Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Har ingen venner i klassen

Jeg tror ikke jeg har noen venner i klassen lenger. Bestevennen min flyttet. Jeg gruer meg til å gå på skolen. Skal jeg si ifra til læreren min?

Gutt (9)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Trist gutt sitter i vinduskarmen
Barneombud

Inga Bejer Engh

Inga Bejer Engh er barneombud og svarte på spørsmål fra Aftenposten Juniors lesere i perioden 2018-2021.

Hei!

Hvis du ikke har venner i klassen og du gruer deg til å gå på skolen, bør du fortelle det til læreren din. På skolen skal de passe på at du har det bra, og at du har noen å være sammen med.

Si det til noen

Jeg skjønner at det er leit at bestevennen din har flyttet, og at du savner ham. Dette bør du snakke litt med foreldrene dine om. Det er fint at de vet hvordan du har det. Sammen kan dere si ifra til en lærer eller rektor på skolen, slik at de kan hjelpe deg.

Du har rett til hjelp

I Norge har alle barn rett til å få hjelp når de føler seg utrygge eller ikke har det så bra på skolen. Da skal skolen lage en plan for hvordan de skal hjelpe deg til å trives. De skal også sørge for at du har noen å være sammen med i klassen og i friminuttene.

En plan

For at en slik plan skal være best mulig, så må læreren snakke med deg og lytte til det du har å si. På den måten kan skolen lage en plan som passer akkurat for deg.

Mange barn synes det er vanskelig å finne venner eller få være med på leken i skolegården. Det er derfor viktig at de voksne på skolen vet om dette.

Kanskje er det nok at noen voksne følger med i friminuttene og hjelper deg til å være med på aktiviteter som de andre holder på med.

Hilsen Inga

Aftenposten Junior