– Jeg følte jeg var mindre verdt enn alle andre

Trener Christian Michelsen trøstet Amahl Pellegrino etter at supportere ropte rasistiske ting. (Foto: Svein Ove Ekornesvåg )

Når fotballstjernen Amahl Pellegrino sier ifra om rasisme, tenker han på dem som er barn i dag.

Amahl Pellegrino er toppscorer i Eliteserien og stjernespiller på Kristiansund BK. Men sesongen har ikke bare vært lykkelig.

Aalesund-supportere ropte rasistiske ting til Pellegrino etter en kamp i oktober.

– De ropte «jævla apekatt» og ord som man egentlig ikke bør si, sier Pellegrino.

Hva følte du da?

– Jeg følte meg veldig liten. Jeg følte at jeg var mindre verdt enn alle andre der og da.

Junior-journalistene Abel (12) og Oda (12) intervjuet Pellegrino på video.(Foto: Skjermdump, Facebook )

Ble sint og lei seg

Pellegrino er født og oppvokst i Norge og har foreldre fra Tanzania. Han ble kalt stygge ting bare på grunn av hudfargen sin.

Da ble han sint og lei seg. Trener Christian Michelsen fulgte ham inn i garderoben da kampen var ferdig.

Etterpå sa Pellegrino klart ifra om hva som hadde skjedd, både i sosiale medier og til aviser.

– Det er kjipt å få så mye oppmerksomhet for en sånn sak. Det var slitsomt. Men det var viktig å si ifra sånn at alle tenker over hva som ble sagt, sier Pellegrino.

Etter det som skjedde med Pellegrino, har Norsk Toppfotball startet en ny kampanje: Stopp rasismen. – Jeg har fått masse støttemeldinger fra folk i hele Norge, sier Pellegrino.(Foto: Svein Ove Ekornesvåg )

Synes du rasisme er et stort problem i norsk fotball?

– Det er tydeligvis et større problem enn vi trodde. De siste ukene har vi hatt tre forskjellige hendelser, sier Pellegrino.

To andre spillere i eliteserien har også fått rasistiske rop etter seg: Ousmane Camara på Vålerenga og Brice Wembangomo på Sandefjord.

Norsk Toppfotball har startet kampanjen Stopp rasismen. Målet er å bekjempe rasisme og annen diskriminering i fotball.

Da Aftenposten Junior gikk i trykken, hadde Amahl Pellegrino scoret 19 mål på 21 kamper i Eliteserien i år.(Foto: NTB )

Hva er greit å si?

Pellegrino håper at de som er barn nå, ikke får oppleve rasisme når de blir voksne. Det er en viktig grunn til at han sier fra om rasisme.

Har du råd til barn som blir utsatt for rasisme?

– Ikke hold det for deg selv. Si ifra til en voksen eller noen rundt deg. Da får du gjort noe med det med én gang.

Hva er greit å si, og hva er ikke greit?

– Det du hadde likt at andre sier til deg, er greit å si. Det du ikke hadde likt at andre sier til deg, er ikke greit.

JUNIOR-JOURNALISTENE: Oda (12) og Abel (12) spiller begge fotball, men har aldri hørt noen si noe rasistisk til andre på banen. De går på Flekke skule i Fjaler kommune.(Foto: PRIVAT )

Amahl Pellegrino

Alder: 30

Fra: Drammen