Skal endelig spille i 17. mai-tog igjen

Tillerbyen skolekorps øver til å drille og spille i 17. mai-toget i Trondheim. (Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

De siste to årene har det ikke vært barnetog. – Jeg gleder meg til at folk jeg kjenner, kan se på meg, sier Selma.

– Det blir gøy å endelig få spille i 17. mai-toget igjen. Jeg har savnet det masse! sier Bianca (15).

Hun har spilt i 17. mai-toget flere ganger før. Men de siste to årene har det ikke vært vanlig tog på grunn av pandemien.

– Jeg liker at alle står og venter på oss ute i gatene og veiver med norske flagg. Og alle som går bak oss og hører på musikken, sier hun.

Bianca (15). Instrument: Saksofon. Spilt i korpset i åtte år.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Mange sluttet

Det har ikke vært så lett å spille i korps under pandemien. I perioder kunne de ikke samles. Da hadde de digitale øvelser foran skjermen hjemme.

– Alle skrudde av mikrofonen, og så satt dirigenten på en sang. Så spilte vi med uten at vi hørte hverandre, forklarer Bianca.

I Norge sluttet over 3000 korpsmedlemmer det første året av pandemien, ifølge Norges Musikkorps Forbund.

I det siste har korpset øvd på å marsjere og drille.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Første gang i tog

Men i høst var det rekordmange som meldte seg inn i Tillerbyen skolekorps. Da startet over 30 nye aspiranter.

Én av dem er Kristina (10).

– Jeg begynte på korps fordi jeg synes det så veldig kult og gøy ut. Det bare slo meg at jeg fikk lyst til å lære å spille et instrument, sier hun.

Helt siden hun var liten, har hun likt korpset og tenkt at det virker kult å gå med dem først i toget.

– Å gå i 17. mai-toget viser at man bryr seg om landet sitt. Jeg vil vise at jeg er stolt av Norge, sier hun.

Kristina (10). Instrument: Klarinett. Begynte i høst.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

De som er nye i korpset, kalles aspiranter. Det første året skal de drille i 17. mai-toget.(Foto: Siri Øverland Eriksen / Aftenposten )

Skal drille

Selma og de andre som er nye i korpset, skal gå foran i toget og drille. Det er en dans med drilling i, forklarer hun.

– Jeg tror det kommer til å bli ganske gøy. Jeg gleder meg til at folk jeg kjenner, kan se på meg, sier hun.

– Det er litt skummelt hvis jeg mister drillstangen. Men hvis du mister den, skal du bare plukke den opp og starte der de andre er. Så jeg tror det kommer til å gå greit.

Selma (9). Instrument: Klarinett. Begynte i høst.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

På 17. mai starter korpset tidlig med å spise frokost sammen kl. 07.00. Så går de rundt i gatene og spiller og vekker nabolaget. Deretter skal de gå først i barnetoget og spille. (Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Fabian (10). Instrument: Trommer. Begynte i høst.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Har fått venner

Fabian (10) begynte i korpset fordi søsknene hans går der.

– Det er gøy fordi jeg får møte vennene mine. Jeg har fått noen nye venner i korpset, sier han.

Det er også litt slitsomt å spille i korps på 17. mai, sier Olivia (10).

– Vi går veldig langt og spiller i flere timer, så du blir jo sliten, sier hun.

Men å spille på 17. mai er noe av det beste med å gå i korps, mener hun.

– Det er gøy å gå i toget fordi man kan spille for andre. Jeg er litt nervøs, men det er mest gøy.

Olivia (10). Instrument: Kornett. Har spilt i korpset i tre år.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Lise Marie prøver sin første uniformsjakke. Dette er uniformen man får når man går fra å være aspirant til junior.(Foto: Siri Øverland Eriksen, Aftenposten )

Korps

• Litt over 56.000 mennesker i Norge spiller i korps.
  • Det er 1590 korps i Norge.
Kari Mette Hole