Hva skjer om du blir tatt for å stjele?

Én av ti elever på ungdomsskolen sier at de har stjålet noe i en butikk. (Foto: Andreas Brekke )

Én av ti ungdommer sier de har nasket i butikker. Mange av dem angrer.

Nye tall fra en undersøkelse som heter Ungdata viser at 10 prosent av norske ungdomsskoleelever har stjålet i butikker.

Kan bli anmeldt

I Norge er den kriminelle lavalderen 15 år. Det vil si at barn og unge under denne alderen ikke kan settes i fengsel eller få bot.

Men når barn blir tatt i å stjele i butikker, har butikkeieren likevel lov til å anmelde dem til politiet. Ofte ender disse sakene opp hos Konfliktrådet. Der får den som har stjålet og butikk- sjefen snakke sammen. Men begge må ville det.

Mange angrer

Spørsmål som ofte blir stilt, er: «Kan du fortelle hva du gjorde?» og «Hvordan var det å bli tatt?».

– De fleste som kommer hit, angrer veldig på det de har gjort, sier Tale Storvik i Konfliktrådet. Et barn sa: «Det var bare dumt. Jeg kunne jo godt ha betalt for tingene.»

Disse søylene viser antall tyveri-saker som endte hos Konfliktrådet (gjelder personer under 15 år).(Foto: Aftenposten Junior )

De siste årene har antallet tyverier i Norge gått ned. Kilde: SSB

Slik er møtene

Målet med disse møtene er at personen skal få en sjanse til å ordne opp for seg.

– Mange butikksjefer foreslår for eksempel at ungdommen kan skrive et brev til dem, sier Storvik.

Dette er en del av et brev skrevet av en 14 år gammel gutt:

«Jenta jeg likte, kom og sa til meg: Jeg gidder ikke dette. Jeg vil ikke holde på med en som stjeler og er tyv. Jeg mistet respekt hos vennene mine og slet med å komme inn i gjengen igjen. Håper ikke andre går på samme smell!»

Noen butikksjefer tilbyr barnet eller ungdommen å betale for varen de stjal, eller å jobbe gratis noen timer i butikken.

Om du stjeler i en butikk, kan du bli anmeldt. Straffen kan for eksempel være en pengebot.(Foto: Andreas Brekke )

Flere grunner

Hvert år blir det stjålet varer fra norske butikker for flere millioner kroner.

Barna som kommer til Konfliktrådet, oppgir flere ulike grunner for hvorfor de stjal. Dette er noen av dem:

1. Det er spennende.
  2. Et ønske om å tøffe seg forandre, gjerne eldre eller «de kule» i vennegjengen.
  3. Press om å ha fine ting.
  4. Gruppepress. Vanskelig å si nei, fordi flere i vennegjengen har gjort det.
  5. Venner og bekjente forteller at det er enkelt ikke å bli tatt.

Slik kan du stå imot presset

Youtuber Victor Sotberg deler sine tre tips.

1.

Victor Sotberg sier: Kom med et nytt forslag. Hvis noen spør om dere skal stjele noe i en butikk, kan du svare: «Nei, det er mye gøyere å sparke fotball. La oss gjøre det i steden!»

2.

Prøv å forklare hvorfor det er dumt å stjele, og hvordan det kan ødelegge for deg.

3.

Noen stjeler på grunn av spenningen og faren for å bli tatt. Om du kaller det barnslig og umodent, virker det kanskje ikke så spennende lenger.

Naske er det samme som stjele, knabbe, rappe, tæsje, bøffe, kibbe og koke.

Margrethe Lindebø Skeie