Derfor elsker myggen deg

Et nærbilde av en mygg med seks veldig tynne bein og en liten tynn snabel som den bruker til å suge blod ut av menneskearmen den sitter på.

Nå kryr det av mygg. (Foto: Shutterstock )

Noen klør veldig. Andre får ikke ett eneste myggstikk. Hvorfor oppfører de blodtørstige små skapningene seg sånn?

Kjøkkenbordet hjemme hos Jenny (7) og familien er fullt av kremtuber som hjelper mot kløe.

For nå er myggen her. Det klør på armer, mage, hake, skuldre, lår og ankler.

Jenny har fått 22 myggstikk.

Jenny (7) (Foto: Privat) Ei jente med blondt hår og fregner smiler mens hun titter ned på armen som har flere røde hovne flekker hvor myggen har vært. sier: Det klør veldig!

Barn reagerer sterkere på myggstikk enn voksne. Det er fordi de ikke er blitt stukket like mange ganger.

Myggen elsker 1 av 5

Det store spørsmålet er: Liker myggen noen mennesker bedre enn andre? Det korte svaret er ja!

En undersøkelse fra 2018 viser at hver femte person er særlig attraktiv for myggen. Dette er det vi vet om hvorfor noen er mer myggpopulære enn andre:

• Å være en myggmagnet kan være arvelig.
  • Blodtypen din kan også være en grunn til at myggen elsker deg mer enn andre.
  • I tillegg er myggen mer interessert i dem som puster mye og er varme.
  • Melkesyre fra huden er også tiltrekkende for myggen.

Myggen liker folk som drikker øl og spiser banan.

Aldri fått myggstikk

Noen mennesker reagerer aldri på myggstikk. De merker at myggen lander på armen, stikker og flyr, men det oppstår hverken merke, kløe eller hevelse i huden etterpå.

Grunnen er at vi reagerer ulikt på spyttet myggen sprøyter inn i huden.

Når voksne reiser til utlandet og møter nye myggarter, kan de igjen få like kraftige reaksjoner som barn. I sjeldne tilfeller kan noen få sterke allergiske reaksjoner etter myggstikk.

En lengre versjon av denne saken har stått på trykk i Aftenposten.

Er det ekstra mye mygg i år?

– Vi har fått rapporter om unormalt mange mygg i hele Sør-Norge, sier zoolog Frode Ødegaard fra Vitenskapsmuseet.

I vinter var det mye snø. Når snøen smelter og danner dammer, er det perfekt for klekking av mygglarver, som igjen blir til mygg, forklarer myggforsker Sondre Dahle fra Norsk institutt for naturforskning.

– Jeg antar at veldig mange mygg har klekket samtidig, sier Dahle.

Det positive er at når myggsesongen starter så tidlig som i år, er den også over tidligere, ettersom voksne mygg ikke lever så lenge.

Tips for å (prøve å) lure myggen

• Myggnetting
  • Myggmiddel (for eksempel spray)
  • Å dekke seg til
  • Bruk lyse klær. Mygg er litt mer tiltrukket av mørke farger.
Anine Hallgren,
Nicholas Bergh,