Synes Haaland-isen burde være for alle

En jente med grønn bøttehatt står ute og holder frem en rund, brun pinneis og to andre jenter står bak henne og ser på isen.

Kamilla (12), Solveig (11) og Julie (11) har veldig lyst til å smake på Haaland-isen. Men det kan de ikke. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Kamilla, Solveig og Julie kan ikke spise Haaland-isen. Det synes de er urettferdig.

Hvis Kamilla, Solveig og Julie spiser Haaland-isen, kan de få vondt i magen og kaste opp. Det er fordi de har cøliaki. Det er en sykdom som gjør at man ikke tåler gluten.

Og Haaland-isen er ikke glutenfri. Det gjelder også flere av de andre nye isene.

– Det er urettferdig at de ikke lager isen sånn at alle kan spise den, sier jentene.

Dette er cøliaki

• En sykdom som gjør at du blir syk hvis du spiser mat som inneholder gluten.
  • En person med cøliaki som spiser noe med gluten kan blant annet: få vondt i magen, måtte mye på do, bli kvalm eller slapp og sliten.
  • Minst én av 100 har sykdommen i Norge. Det betyr at rundt 50.000 nordmenn kan ha cøliaki, mange av dem er barn.
  • Det er også en del mennesker som ikke tåler gluten så godt, men som ikke har cøliaki.

Kilde: NHI.no og Store medisinske leksikon

De tre jentene står tett og leser bak på pakningen på en ispinne.

Jentene må alltid lese bak på ispakken for å se om den inneholder gluten. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Burde være mulig

Haaland-isen er en vaniljeis med karamellsaus, sjokoladetrekk og crispkuler. De tre jentene har veldig lyst til å smake på den.

– Den ser så god ut! Og den ligner på Drillo-isen, som var min favorittis før, sier Solveig.

Drillo-isen var nemlig glutenfri. Derfor mener jentene at Hennig-Olsen burde klare å gjøre det samme med Haaland-isen.

– Jeg tror de tjener mer på det hvis de lager Haaland-isen glutenfri, for da ville flere kjøpt den, sier Kamilla.

Nærbilde av et ispapir med bilde av fotballspilleren Erling Braut haaland på.

Isen til fotballspilleren Erling Braut Haaland er ny i år. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Kan lages glutenfritt

Minst 1 av 100 i Norge har cøliaki. Mange av dem er barn. Det er ikke bare Haaland-isen de ikke kan spise. Inne i en kiosk i Oslo peker jentene på flere iser de ikke tåler:

Lion, Gullpinne, Giant, Krone-is, Sandwich.

– Vi må alltid lese om ingrediensene før vi kjøper en is, sier Julie.

Ofte gjør kjeks og crisp at det er gluten i en is. Men jentene sier at det kan lages med maismel istedenfor hvetemel. De håper at de som lager Haaland-isen, lager en ny is.

Nærbilde av to hender som holder en sandwitch-is og markerer noe som står bak på papiret med tommelen.

Jentene må se om det står hvetemel eller «kan inneholde spor av gluten» på isen. Da kan de ikke spise den.(Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

De tre jentene går over en vei mens de spiser hver sin is.

De som har cøliaki har fortsatt mange iser de kan velge mellom. Men jentene synes det er dumt at de ikke kan spise alle. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Lager ikke ny Haaland-is

– Vi forstår at det er skuffende at Haaland-isen ikke er glutenfri, spesielt for dem som er store fans av Haaland. Men vi har andre iser som er glutenfrie, og vi håper derfor det finnes noe for alle, sier Marianne Høy Erikstad. Hun jobber i iskrem-firmaet Hennig-Olsen, som lager Haaland-isen.

Hun setter pris på at jentene forteller hva de ønsker seg.

Hun sier to av de nye isene deres i år er glutenfrie: Creme Deluxe og Soft Shake Tutti Frutti.

Men de har ingen planer om å lage en glutenfri Haaland-is.

Kari Mette Hole