Kjører bil helt til Syden

Barna vi har snakket med har kjørt fra Norge og gjennom hele Europa. Her kan du se hvor de kjørte.(Foto: Andreas Brekke )

Mange kommer seg ikke på ferie fordi flyet deres ikke går. Disse familiene valgte å kjøre bil i flere dager for å komme til feriestedet.

Kjørte 26 timer i strekk

• Reiserute: Fra Drammen til Benijófar i Spania
  • Hvor langt er det: Cirka 3200 kilometer
  • Hvor lang tid tok det: Én og en halv dag

Først tok de båten til Danmark. Så kjørte de hele veien til Spania. Da satt Alina i bilen i 26 timer i strekk.

– Det er veldig gøy, fordi da får du opplevd og sett mye mer. Det er gøy å være i så mange land på så kort tid, sier hun.

Hvordan fikk du tiden til å gå i bilen?

– Jeg så på nettbrett og mobil, leste, sov hele natten, og vi hadde disco i bilen.

PS: Lenger ned i saken kan du lese hvorfor mange fly ikke går nå.

Alina (9) i bilen. (Foto: Privat )

Familien spilte mye musikk og hadde disco mens de kjørte. (Foto: Privat )

Det var godt med en dukkert da de endelig kom frem til Spania.(Foto: Privat )

Ble litt krangling

• Reiserute: Fra Haugesund til Nice i Frankrike
  • Hvor langt er det: Cirka 2230 kilometer
  • Hvor lang tid tok det: Tre og en halv dag

Iris hater å kjøre bil. Hun ble ikke glad da de fant ut at flyet ikke skulle gå. Så hun, de tre søsknene og foreldrene måtte isteden kjøre til Frankrike.

– Jeg ble irritert og lei meg, fordi jeg hadde gledet meg til turen i tre år, sier hun.

Har dere opplevd noe spennende?

– Vi har sett mange annerledes kjøretøyer: militærbiler, folkevogn, motorsykler og biler som suser forbi i 160 kilometer i timen, sier Noah.

De sier det ble litt krangling om hvem som skulle sitte bakerst i bilen.

Noah (7) og Iris (11) i baksetet. Til sammen er de seks personer i bilen med to storesøsken og foreldrene. (Foto: Privat )

Noah sier han lekte litt med tingene sine, sov og spiste godteri for å få tiden til å gå. (Foto: Privat )

Brukte brødrene som pute

• Reiserute: Fra Stavanger til Sicilia i Italia
  • Hvor langt er det: Cirka 3600 kilometer
  • Hvor lang tid tok det: Fire dager

Brødrene Jens (13), Torjus (10) og Abel (16) hadde gledet seg til drømmeferie på Sicilia.

Hvordan var det å kjøre så langt i bil?

– Jeg synes faktisk det var veldig spennende! Det var gøy å følge med på kartet og lære nye ting om landene vi kjørte gjennom, sier Torjus.

Ble det mye krangling?

– Vi har faktisk ikke kranglet så mye! Jeg liker ikke å sitte i midten, for da har jeg ingen «vegg» å ligge inntil når jeg skal sove, men jeg brukte brødrene mine som hodepute.

Jens (13), Torjus (10) og Abel (16).(Foto: Privat )

Torjus synes det er litt dumt å sitte i midten, men han bruker storebrødrene som hodepute.(Foto: Privat )

For å komme til Italia har de tatt båt og kjørt bil gjennom hele Europa. (Foto: Privat )

Ble litt kjedelig innimellom

• Reiserute: Fra Rælingen til Primošten i Kroatia
  • Hvor langt er det: Cirka 2450 kilometer
  • Hvor lang tid tok det: To dager

På veien til Kroatia har Isabella (10) og Rebecca (7) kjørt over en lang bro mellom Sverige og Danmark, tatt båt fra Danmark til Tyskland og sittet mange timer i bilen.

– Det gikk helt fint, men det var dumt at vi ikke fikk fly, for det hadde vi gledet oss veldig til. Det ble litt kjedelig i bilen innimellom, sier søstrene.

Hvordan fikk dere tiden til å gå i bilen?

– Vi så på NRK Super og serier. Vi tegnet, spiste litt godteri og sov. Vi stoppet ofte og strakk på bena og fikk litt frisk luft.

– Vi har ikke kranglet noe, og det er litt rart, for vi pleier å krangle iblant. Mamma og pappa synes vi var veldig flinke, sier Isabella og Rebecca. (Foto: Privat )

De har blant annet tegnet og sett på mobilen i bilen.(Foto: Privat )

Mange som har kommet til Gardermoen flyplass, er blitt skuffet i det siste fordi flyet deres ikke går likevel. (Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Derfor er det mange fly som ikke går

Mange har gledet seg til å reise på ferie i sommer etter to år med pandemi. Men nå er det mange som ikke får reist, fordi en del fly ikke går.

Det er blant annet fordi pilotene i flyselskapet SAS streiker. De er uenig med sjefene i SAS om lønnen sin. Og de er sinte for at piloter som mistet jobben under pandemien, ikke har fått jobben tilbake. SAS sier de ikke har gjort noe galt.

Hvor lenge vil streiken vare?

– Jeg tror og håper de snart blir enige. Men partene i streiken er veldig uenige, sier Frode Steen.

Han er professor ved Norges Handelshøyskole og følger godt med på flystreiken.

Han sier SAS vil gå konkurs hvis ikke streiken tar slutt snart.

Aftenposten Junior gikk i trykken fredag 8. juli.