Rare måter dyr får barn på

En brunaktig sjøhest som lyser på magen og det svømmer små sjøhestbabyer ut av magen.

For sjøhester er det mannen som føder barn. (Foto: Tony Wu/Nature Picture Library/NTB )

Tenk om vi mennesker var gravide på ryggen, eller at pappaene fødte? Dette er noen av måtene de gjør det på i dyreriket.

For mennesker kan det være ganske tungt å få barn. Da biologen Anna Blix ble gravid, ble hun nysgjerrig på om dyrene har det like vondt som oss mennesker. Hun skrev boken «40 uker» om hvordan mange forskjellige arter er gravide og føder.

Hvem har den vondeste fødselen?

Anna Blix (Foto: Privat) En dame med kort hår og ullgenser som står og smiler ute foran en boligblokk og hun holder en stor brun høne i armene. sier: Kanskje flekkhyener. Du kan ikke se forskjell på hannen og hunnens ytre kjønnsorgan. De har begge et langt rør som de kan tisse med. Og hunnen må føde gjennom dette! 60 prosent av valpene dør under fødselen, for det er så trangt.
En hyene, som ser litt ut som en skummel hund med flekkete pels og tynne bein, rusler på en grusvei.

Flekkhyene(Foto: Shutterstock )

Her forteller hun om noen flere spesielle måter dyr får barn på.

Fødes på ryggen

En gusjegrønn padde med noen lyse kuler på ryggen.

Her ser du egg på ryggen til surinampadden. (Foto: Shutterstock )

Når surinampadder skal pare seg, danser de på en spesiell måte under vann. Det gjør at eggene blir gnidd fast på ryggen hennes.

Så klistrer rygghuden seg rundt eggene, slik at de blir liggende inni huden mens de blir til rumpetroll.

– Når de blir til frosker, stikker de hendene og føttene ut av ryggen og hopper ut. Det er smart, for det er større sjanse for at barna overlever når eggene blir beskyttet på ryggen, sier Blix.

Spiser søsknene sine

En stor og skummel har med munnen full av skarpe tenner som svømmer under vann.

Sandtigerhai(Foto: Shutterstock )

Sandtigerhai-moren har ikke noen navlestreng som kan gi fosteret mat i magen. Derfor tar ungene saken i egne tenner.

– Det første egget som utvikler seg i livmoren og får tenner, begynner å spise de andre fostrene. Den spiser altså alle søsknene sine før den kommer ut, sier Blix.

Pappa føder

En sjøhest-hann som føder barn ut av magen.(Foto: Tony Wu, Nature Picture Library )

Hos de fleste dyr føder hunnen barn. Men for sjøhester er det pappaene som tar seg av det. Hunnen putter eggene inn i et hull i ruge-pungen, som hannen har på magen. Der inne ligger de i rundt 20 og blir små sjøhestbabyer. Så åpner han et hull på magen.

– Hvis du ser en sjøhest-fødsel på Youtube, ser det veldig slitsomt ut. Han skjelver og skyter ut flere hundre babyer, sier Blix.

Vokser i munnen

En grønn og gul litt firkantet frosk.

Sørdarwinfrosk(Foto: Bert Willaert, Nature Picture Library )

Sørdarwinfrosk er en annen art hvor mennene tar ansvar. Når moren har lagt eggene, stikker hun nemlig av. Når eggene begynner å bli til rumpetroll, putter pappaen dem i munnen. Der passer han på dem og gir dem mat i 50 dager.

– De blir til rumpetroll inni munnen. Når de blir frosker, hopper de ut, sier Blix.

Noen typer haier er gravide i over tre år.

Kari Mette Hole