Burde det bli skolemat på alle skoler?

Fem elever forteller hva de mener om skolemat. Og hvilken mat ville de hatt på skolen, om de kunne velge?

Kevin (10), Tromsø

• Drømme-skolemat: – Laks, for det er sunt og godt.
Kevin (Foto: Ragnhild Telise Kristoffersen) sier: Egentlig ikke, for vi har jo matpakken. For at man skal klare å jobbe og være ute med vennene sine og leke, trenger man energi. Hvis man har matpakke, så trenger man ikke skolemat.

Mie (10), Tromsø

• Drømme-skolemat: Pinnekjøtt! Det er det beste jeg vet.
Mie (Foto: Ragnhild Telise Kristoffersen) sier: Ja, man burde ha ett måltid om dagen. Hvis ikke så kan man bli sur og ikke få nok energi. Det kan gå utover alle andre at man ikke har spist. Jeg synes egentlig at man burde få mat fra skolen.

Frida (10), Tromsø

• Drømme-skolemat: Sushi og pizza. Hvem liker ikke det!
Frida (Foto: Ragnhild Telise Kristoffersen) sier: Ja, fordi det er sånn fem timer skoledag, og man trenger mat. Det er jo mange som ikke har så mye penger. Da er det bra at det er et skolemåltid.

Eliah (7), Tromsø

• Drømme-skolemat: Tomatsuppe med makaroni og egg. Det hadde vært deilig!
Eliah (Foto: Ragnhild Telise Kristoffersen) sier: Ja, det burde være sånn som på SFO. Det er vanskelig å huske på hva man liker på matpakken, hver dag.

Signe Christine (8), Tromsø

• Drømme-skolemat: Fiskepinnetaco
Signe Christine (Foto: Ragnhild Telise Kristoffersen) sier: Jeg kunne tenke meg å få skolemat. Jeg tror mange barn blir litt lei av brødskiver i matboksen.

Vil du lese mer om skolemat-ordningen?

På denne skolen får elevene elgstek og kebab!

Aftenposten Junior