Vil at Risør skal forby plastposer

Elevene håper alle som bor i Risør vil være med å hjelpe til for at Risør skal bli fri for plastposer. Fra venstre: Ingeborg, Linnéa, Hanna, Malin og Jonatan. (Foto: Stig B. Hansen )

Elevene på Risør barneskole vil at Risør skal bli den første byen i Norge som forbyr plastposer. I 2017 laget de handlenett i stoff, som kan brukes i stedet.

– Jeg er ganske optimistisk av meg. Da jeg hørte om hvalen på Sotra, som hadde spist så mye plast at den ble syk og måtte avlives, tenkte jeg at dette må vi gjøre noe med. Da fikk jeg ideen om å lage handlenett i tøy, sier Linnéa.

Blir ikke borte

Plast i naturen er et stort miljøproblem. Plast blir ikke borte, men brytes ned til ørsmå biter som dyr tror er mat og spiser. Da kan de bli syke og dø.

Forbudt i mange land

I Norge bruker vi omtrent én milliard plastposer hvert år, ifølge Naturvernforbundet. Det betyr at alle i Norge kjøper cirka én ny plastpose annenhver dag. I mange land, som Italia, India og Somalia, er noen typer plastposer blitt forbudt.

Linnéa (Foto: Stig B. Hansen) sier: Da jeg hørte om hvalen på Sotra, som hadde spist så mye plast at den ble syk og måtte avlives, tenkte jeg at dette må vi gjøre noe med.

Vil ha forbud

Nå håper barna i Risør at plastposer også skal bli forbudt i byen deres. De har skrevet brev til politikere og butikker i Risør. I brevet ber de om at butikkene skal slutte å selge plastposer, men heller selge papirposer og handlenett.

– Det er et flott initiativ. Vi skal foreslå det i bystyret. Om vi får flertall, kan det faktisk bli gjennomført. Jeg håper det, sier Per Kristian Lunden, som er ordfører i Risør.

Alternativer til plast

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen roser også barna i Risør, men han tror ikke plastposer kommer til å bli forbudt i hele Norge.

– Da må vi først finne alternativer til plast. Vi bruker plastposer til å kaste søppel i, derfor havner de ikke i naturen, sier han til Aftenposten Junior på telefon fra Kina, der han er for å undertegne en ny avtale om miljøsamarbeid.

Men politikere i Norge diskuterer om plastposer skal bli dyrere. Noen mener disse pengene kan brukes til å bedre miljøet.

Elevene delte ut et nett til de fleste butikkene i Risør. Anette Klock Lindstøl i bokhandelen i Risør mener barnas innsats for miljøet er kjempebra. (Foto: Stig B. Hansen )

Bruker ikke poser

Flere barn i Risør har sluttet å bruke plastposer. De synes alle bør prøve å bruke så lite plast som mulig.

– Det er så mange ting som ligger pakket i plast. Avokado, for eksempel, er pakket inn i plast på et plastbrett!

Spiser du mye avokado?

– Nei, jeg kan ikke fordra det, men den trenger jo ikke pakkes inn uansett. Det samme gjelder masse frukt og grønnsaker, sier Hanna.

– En gang var jeg og noen venninner i butikken og hadde glemt handlenettet. Siden vi nekter å bruke plastposer, måtte vi bære alle varene hjem i hendene. Det gikk, det også, sier hun.

Hva er plastposer laget av?

Plastposene vi bruker i Norge, er oftest laget av plasttypen polyetylen. Polyetylen er laget av gass fra oljeindustrien. Det er et lett, billig, sterkt og vanntett materiale som kan smeltes til den formen man ønsker.

Hvorfor er plastposer skadelige for miljøet?

Hvis plastposer havner i naturen, blir de ikke borte. Noen dyr tror plastposene er mat. Når plastposer ligger lenge ute i naturen, blir de sprø og til masse småbiter. Slike biter kalles mikroplast og sprer seg både med vinden og rundt i havet.

Er poser skadelige om vi bruker dem til søppel og brenner dem?

Når plasten puttes i en søppeldunk, er den ikke lenger farlig. Anleggene som brenner søppel, har så god rensing av røyken at det ikke slippes ut farlige stoffer. Varmen fra ovnene brukes til nyttige ting som å varme opp vann, og disse posene havner ikke i naturen. Men da må det lages nye plastposer, og produksjon av plast er skadelig for miljøet. Putter du posene i en gjenvinningsdunk, kan plasten brukes i nye plastprodukter.

Kilde: Per-Erik Schulze i Naturvernforbundet.

Flere land i verden skal innføre forbud mot artikler av engangsplast.

LES OG SVAR!

1. 1Hvor var Vidar Helgesen da Aftenposten Junior snakket med ham?
  2. 2Hvor mange plastposer bruker vi i Norge hvert år, ifølge Naturvernforbundet?

Reflekter: Hva annet (enn bærenett) kan gjøres for å bruke mindre plast?

Undersøk: Hva slags konsekvenser kan plastforbruk ha for naturen?

Stig B. Hansen