Flere barn må få hjelp av konfliktrådet

Personene på tegningen er ikke de samme som i historien vår. (Foto: Andreas Brekke )

Hva gjør du hvis noen har delt et bilde av deg som du ikke liker? Anna fikk hjelp på et uventet sted.

Hun følte at alle på skolen visste om bildet. Anna (12) hadde tatt bilde av puppene sine og sendt det til en gutt. Flere hadde sett det, også storebroren hennes.

Hun kjente en vond klump i magen. Hva kom foreldrene til å si?

Økning

Det tok tid før Anna turte å snakke med en voksen om det. Av flere fikk de tips om å gå til konfliktrådet. Det hadde Anna aldri hørt om før.

Konfliktrådet er et sted der voksne og barn kan få hjelp til å løse en krangel. Stadig flere barn kommer hit fordi de har opplevd at nakenbilder har kommet på avveie, eller at de er blitt mobbet på nett. Det viser ferske tall som Aftenposten Junior har hentet inn.

– Det har vært en økning i denne type saker der partene er under 18 år, sier Gro Jørgensen, som er informasjonssjef i konfliktrådet.

Visste du?

Mer enn 1 av 10 unge har sendt nakenbilder av seg selv til noen andre. Kilde: Medietilsynet

Føltes naturlig

Anna hadde kommet i snakk med en gutt på Instagram. Han var to år eldre enn henne. De visste om hverandre, men hadde aldri pratet sammen. På Instagram snakket de om alt! Det føltes naturlig å sende ham bildet, tenkte hun. Alle gjorde jo det.

Gutten hadde sendt bildet til én kompis, men så ble det spredt videre. Mange på skolen snakket om det. I begynnelsen håpet hun at noe annet skulle skje i verden slik at de andre glemte hele bildet.

– Jeg kjente en klump inni meg hver gang noen sa noe om bildet. Jeg ville bare at det skulle gå bort, sier hun.

Fortalte til moren Læreren hennes, som hadde hørt om bildet, fikk henne til å fortelle om det til moren. Da moren ringte politiet, fikk de tips om å gå til konfliktrådet.

– Det er frivillig å møte i konfliktrådet. Det er en mulighet til å få snakke sammen om det som er skjedd, sier Gro Jørgensen.

Hva er konfliktrådet?

• Ett sted der man hjelper to mennesker å løse en krangel.
  • Det er frivillig å komme hit. Men begge må ville det.
  • Det finnes 22 konfliktråd over hele landet.

Kilde: Konfliktrådet

Saker i konfliktrådet som gjelder bildedeling, digital mobbing og trusler. I de fleste av disse sakene er personene under 18 år. Kilde: Konfliktrådet.(Foto: Aftenposten Junior )

Spent og nervøs

Anna grugledet seg og var veldigspent den dagen hun skulle møte gutten.

– Det var fint å vite at han faktisk hadde lyst til å møte opp, sier Anna.

De møtte hverandre inne på et kontor. Der satt de rundt et bord sammen med en megler fra konfliktrådet. Hun stilte flere spørsmål om det som hadde skjedd. Det gjorde det lettere å prate om det, synes Anna.

Lettelse

– Jeg var sint og lei meg, men det var en lettelse å se ham inn i øynene og vise følelser mens jeg så på ham, sier Anna.

– Jeg følte at jeg hadde klart å si mitt syn på saken, sier hun. Da møtet var ferdig, ble de enige om at han skulle be folk som de visste hadde bildet på telefonen sin, om å slette det. Hvis noen sa noe om bildet, skulle de bare si «ikke bland dere». Eller «det er avsluttet».

– Vi fikk ordnet opp, sier Anna.

– Da jeg gikk ut, var jeg stolt.

(Anna er ikke hennes ordentlige navn, men vi kaller henne det for at ingen skal kjenne henne igjen.)

Er det lov å dele nakenbilder?

• Det er ikke lov til å sende nakenbilder av deg selv til noen som ikke har bedt om det.
  • Det er heller ikke lov å dele sånne bilder av andre.
  • Hvis noen spør deg: Si nei!

Kilde: Kripos og Datatilsynet

Hva gjør du hvis noen deler et nakenbilde av deg?

1. 1Snakk med en voksen du stoler på, for eksempel mamma eller pappa.
  2. 2Du kan også ta kontakt med slettmeg.no.
  3. 3Hos helsesøster eller politiet er det også mulig å få hjelp.
  4. 4Ring Alarmtelefonen
Cathrine Solbakken