Skolen sa nei til Pride-flagg

Heine (til høyre), Victor og Fredrik vil at det skal henges opp regnbueflagg på de tre flaggstengene i skolegården.(Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Elevene tok opp kampen for å få Pride-flagg på skolen. Så fikk de uventet hjelp fra en kjendis.

Elevrådet på Bingsfoss ungdomsskole i Viken bestemte nylig at de ønsker å henge opp Pride-flagg på skolen.

Men da de tok opp dette med ledelsen på skolen, fikk de nei.

– Vi fikk beskjed om at skolen ikke hadde økonomi til det. De mente det kostet 8000–10.000 kroner for ett flagg, og at skolen ikke hadde råd til det, forteller Victor.

Han er elevrådsleder på skolen.

Men de ga ikke opp. Elevene gikk til lokalavisen Indre Akershus Blad som skrev en sak om det.

Guttene synes det er viktig å støtte Pride på skolen. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Vil vise at de bryr seg

Hvorfor vil dere ha Pride-flagg?

– Det er viktig å vise at man bryr seg om dem som har det litt vanskelig. Og så er det for å vise at alt er greit, at ingen skal bli mobbet for å være den de er, sier Heine.

Han går i 8.-klasse og var den som tok opp saken i elevrådet, fordi mange på trinnet ønsket regnbueflagg på skolen.

Hva synes dere om at skolen ikke ville kjøpe flagg?

– Hvis de hadde villet heise flagg, så hadde de klart å prioritere det sånn at det hadde blitt flagg, mener Victor.

Han sier de har undersøkt og funnet ut at flaggene ikke er så dyre som rektor sa.

I juni blir regnbueflagget hengt opp mange steder for å vise støtte med Pride. Her henger flagget utenfor rådhuset i Oslo. (Foto: Audun Braastad, NTB )

Fikk hjelp av kjendis

Men nå får de flagg likevel. Kjendiskokken Christer Rødseth leste om saken i lokalavisen og bestemte seg for å kjøpe flagg til skolen.

– Når unge mennesker har gode verdier og prøver å gjøre noe bra, så skal man støtte det, ikke sette kjepper i hjulene, sier Rødseth.

Han har kjøpt tre store regnbueflagg til skolen. De kostet 2000 kroner pr. stykk, forteller han.

Hvorfor mener du det er viktig at skolen har Pride-flagg?

– Fordi det viser respekt for alle. Det er et tydelig tegn på at man synes all kjærlighet er like mye verdt, sier han.

Christer Rødseth er kokk og blant annet kjent fra God Morgen Norge. (Foto: TV2 )

Elevrådsguttene er glade for at de får flagg. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Rektor: – Vil heise flaggene

Rektor Kathrine Berg sier det stemmer at skolen ikke hadde råd til å kjøpe flagg.

Er det flere grunner til at dere sa nei til å skaffe Pride-flagg?

– Nei, det er det ikke, svarer hun i en e-post.

På spørsmål om hvorfor de ikke kunne prioritere å kjøpe flagg når elevene ønsket det, svarer rektoren at de allerede var i gang med å male noen benker på skolen i Pride-farger.

– Så vi lytter til våre elever, men vi kan dessverre ikke innvilge alle ønskene de har, sier hun.

Berg sier det er flott at de nå har fått flagg og at de vil bli heist på skolen.

Pride

• Pride startet i USA i 1969.
  • Er en feiring av at alle skal få være den de er, og elske den de vil.
  • Det handler også om at skeive personer skal få like rettigheter som andre.
  • Pride feires i juni.
  • Regnbueflagget er et symbol for LHBT+-bevegelsen og brukes ofte under Pride.
  • Å elske noen av samme kjønn er fortsatt ulovlig i 69 land.

Kilder: Amnesty, Wikipedia, Store norske leksikon

Vil du vite mer om Pride?

Ragnhild, programleder i Forklart Junior (foto: Morten Uglum, Aftenposten) sier: I år er det 50 år siden det ikke lenger var ulovlig å være homofil. I denne episoden av podkasten Forklart Junior kan du høre mer om hvordan Pride startet.

Ta bilde av denne koden med telefonen din, så kommer du til episoden:

Elever på alle skoler i Oslo er for første gang invitert til å gå sammen i Pride-toget. Men noen lærere og foreldre er kritiske og mener barn ikke bør gå i toget.

Kari Mette Hole