Slik ble han en av verdens største rappere

Rapperen Lil Nas X i en gullfarget rustninng-lignennde drakt som poserer for fotografer.

Rapperen Lil Nas X er kjent for å kle seg i mye forskjellig tøy. Nylig møtte han opp på rød løper i en gullrustning. (Foto: Mario Anzuoni, Reuters/NTB )

Lil Nas X har tatt verden med storm. Men hvem er han egentlig?

Store klær, gullsmykker og tatoveringer. Slik ser du kanskje for deg amerikanske rappere.

Lil Nas X, derimot, kler seg i kjoler eller knallrosa drakt fra topp til tå. Og han rapper om å være forelsket i gutter.

Akkurat nå er låten hans «Industry Baby» den nest mest spilte låten i verden.

Hva er det som er så spesielt med Lil Nas X?

Sandeep Singh (Foto: Kim Erlandsen/NRK) sier: – Han er den første Tiktok-personligheten som er blitt en gigantisk popsensasjon. Og han er den første åpent homofile rapperen som er blitt en skikkelig superstjerne

Han er musikkekspert og programleder i podkasten Musikkrommet.

Startet på sosiale medier

Lil Nas X heter egentlig Montero Lamar Hill og er oppkalt etter en bil. 22-åringen vokste opp i en liten by i delstaten Georgia i USA. Foreldrene var fattige og skilte seg da han var seks år.

I oppveksten var Lil Nas X mye alene. Han brukte mye tid på å lage morsomme memes på sosiale medier og fikk etter hvert mange følgere. Som ungdom begynte han å lage musikk som han spilte inn i klesskapet sitt.

Rapperen Lil Nas X på rød løper kledd i en lys lilla tettsittende jumpsuit med langt slør på.

Her er Lil Nas X på rød løper før en musikkprisutdeling.(Foto: Andrew Kelly, Reuters/NTB )

For to år siden ble han brått verdenskjent med superhiten «Old Town Road». Den er spilt over én milliard ganger på Spotify og er den låten som har ligget lengst på toppen av den amerikanske musikklisten Billboard.

Hvordan er Lil Nas X blitt så populær?

– Han skiller seg ut fra mengden ved å tørre å være seg selv hundre prosent og lager fengende låter med helt bananas musikkvideoer man sjelden har sett maken til, sier Singh.

Lil Nas X står på scenen med bar overkropp og gullsmykker, med en danser tett inntil seg på hver side og han kysser den ene danseren.

Under en konsert kysset Lil Nas X en av de mannlige danserne sine. (Foto: Chris Pizzello, Ap/NTB )

Vil være et forbilde

Lil Nas X har visst at han er homofil siden han var barn. Men han vokste opp i et strengt religiøst hjem, hvor det ikke var greit.

Først da Lil Nas X ble verdenskjent, fortalte han på sosiale medier at han er homofil.

– Jeg vil at barn som vokser opp og føler på dette, skal føle at de er OK, og at de ikke trenger å hate seg selv, sa han i et intervju med magasinet Time.

Lil Nas X bruker gjerne klær som er inspirert av countrymusikk. Sånn som cowboyhatt og støvler. (Foto: Chris Pizzello, AP/NTB )

Uvanlig for rappere

Rappere som sier de er homofile, er ekstremt uvanlig, forklarer musikkeksperten.

– Rap har vært en mannsdominert type musikk basert på gammeldagse regler for hva det vil si å være mann, sier Singh.

I både musikken og musikkvideoene viser Lil Nas X at han liker menn. Det har gjort mange i USA sinte. De er ikke vant til å høre menn snakke om andre menn på den måten. Og spesielt ikke i rapmusikk, forklarer Singh.

– Men det er jo egentlig dødskult og modig.

Tre ting Lil Nas X er kjent for

1. Nylig ga han ut sitt første album, Montero. Før det la han ut bilder av seg selv med gravid mage og sa at han snart skulle føde et album.

2. Låten han først ble kjent for, «Old Town Road», ble kjent over hele verden fordi han lagde en challenge på Tiktok og fikk millioner av mennesker til å danse til låten.

3. I vår lanserte han en sko som heter Satan sko. Den hadde ekte menneskeblod inni.

Kilder: Wikipedia og Time

Kari Mette Hole