Reklame i sosiale medier – lærerveileder

Nina Elise Dietzel er seksjonssjef i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling. Hun har hjulpet oss med denne lærerveilederen.(Foto: Dag Jenssen, Forbrukertilsynet )

Til undervisningsopplegget om reklame på sosiale medier har vi laget en lærerveileder i samarbeid med Forbrukertilsynet. I én av oppgavene skal elevene diskutere hvorvidt tre innlegg på sosiale medier er godt nok merket som reklame. Her presenterer vi Forbrukertilsynets vurdering av de tre innleggene. Vurderingene er gjort basert på at barn ser innleggene.

A. Instagram

Forbrukertilsynets vurdering: Ulovlig – skulle vært merket tydeligere

1. 1Innlegget er markedsføring for Ragerellas mascara. Påvirkeren har en interesse i at så mange som mulig skal kjenne til og kjøpe produktet, og konkurranseinnlegget har dette som formål. Jo flere som kjøper mascaraen, jo mer penger tjener Ragerella. Dette er «egenreklame», og markedsføringsloven sier at innlegget tydelig må fremstå som reklame.
  2. 2Noen vil kanskje forstå at konkurransen er reklame, fordi de er kjent med at påvirkere ofte arrangerer konkurranser i samarbeid med bedrifter, og at de tjener penger på dette. Ragerellas følgere vet kanskje også at hun har sin egen bedrift som selger sminke og tenker derfor at dette innlegget er reklame. Noen påvirkere arrangerer likevel konkurranser og deler ut produkter de har kjøpt selv, eksempelvis for å få flere følgere.
  3. 3Forbrukere som ikke følger Ragerella, men kommer inn på innlegget tilfeldig, skal også forstå at dette innlegget er reklame. Som forbruker skal man heller ikke behøve å lese mye tekst før man forstår at innlegget er reklame. Det skal fremgå umiddelbart når man ser innlegget, også fordi man ofte scroller raskt på Instagram og ikke leser all tekst.
  4. 4Utgangspunktet er at det bør brukes tydelige ord og kjente begreper for å identifisere hva som er reklame. Her burde Ragerella derfor ha merket innlegget med «reklame» eller «annonse», og merkingen burde stått i begynnelsen av teksten.

Forbrukertilsynets vurdering: Ulovlig – skulle hatt klarere konkurransevilkår

1. 1I konkurransen ber Ragerella følgerne om å tagge en venn for å delta. Ragerella har ikke mulighet til å sende markedsføring til deg eller dine venner i DM på Instagram eller tagge noen i et innlegg. Her er markedsføringsloven nemlig ganske streng, den krever at du samtykker til dette på forhånd. Når du tagger vennen din, vil hun eller han få et varsel som fører til at vennen din klikker seg inn på innlegget og ser markedsføringen. Her legger Ragerella altså opp til at følgerne skal spre markedsføring som hun ikke kan spre selv. Dette kan være ulovlig, fordi det blir en omgåelse av de strenge reglene i markedsføringsloven.
  2. 2På grunn av alder og mindre erfaring er det gjerne vanskeligere for barn å gjenkjenne markedsføring og skille denne fra annet innhold. Derfor er det grunn til å være særlig varsom når det gjelder konkurranser overfor barn.
  3. 3Det følger av loven at vilkårene for å delta i en konkurranse skal være klare og tydelige. For å kunne vurdere om du vil delta i konkurransen, må du vite om du fortsatt har en sjanse å vinne. I dette innlegget har Ragerella glemt å informere følgerne om når konkurransen blir avsluttet, og når vinneren blir trukket.

B. Snapchat

Forbrukertilsynets vurdering: Ulovlig – skulle vært merket på en tydelig måte

1. 1Dette innlegget vil fort regnes som reklame selv om navnet på mascaraen ikke fremgår. Ragerella har jo sitt eget kosmetikkmerke hvor hun selger mascara, og vi vet at hun poster om dette i mange andre sammenhenger.
  2. 2Dette innlegget kan føre til at følgerne ser nærmere på profilen til Ragerella på andre plattformer for å finne ut hvilken mascara hun bruker, noen googler seg kanskje frem til dette eller stiller spørsmål til henne via chatten.
  3. 3For å være tydelig på at dette innlegget er reklame burde Ragerella ha merket dette med «reklame» eller «annonse» med en størrelse og farge som er lett synlig. Som forbruker skal du vite når du blir utsatt for reklame, slik at du kan ta på deg «reklamebrillene» og være kritisk til det du ser. Ellers er det lett at vi tar alle anbefalinger for god fisk. Ragerella skulle også ha gjort det tydeligere hvem hun reklamerer for.

C. Youtube

Forbrukertilsynets vurdering: Ulovlig – skulle vært merket tydeligere

1. 1På Youtube skal videoer med reklame merkes skriftlig i skjermbildet, enten før man presenterer produktet eller ved begynnelsen av videoen. Merkingen skal være stor nok og lenge nok i skjermbildet og ellers være godt synlig slik at de som ser videoen, ikke går glipp av merkingen.
  2. 2I dette tilfellet er innlegget merket med «annonse», men i en sort tekst som ikke er spesielt synlig. En hvit farge hadde eksempelvis vært synligere.
  3. 3Det bør også stå i tittelen på videoen eller i informasjonsfeltet at videoen inneholder reklame. I dette tilfelle er hashtagen #ad brukt. Ragerella burde brukt ordet «reklame» eller «annonse» for å være sikker på at alle forstår at det er snakk om markedsføring.

Det er Medietilsynet som fører tilsyn med merking av reklame på Youtube. Reglene følger av kringkastingsloven.

Aftenposten Junior