Selger norske vafler på fritiden

– Drømmen min er å ha en stor gård med enda flere hester, sier Kathrine.(Foto: Privat )

Kathrine bor på en gård i Midtvesten i USA. I helgene reiser hun rundt med en vaffelvogn.

Kathrine (9)

• Bor: Readstown i Wisconsin i USA.
  • Familie: Mamma, pappa og to voksne søstre.
  • Husdyr: Auri (kattunge), Oddie (hvit hest), Ares (svart og hvit hest).
  • Interesser: Hester! Jeg ser TV-show med hester og leser bøker.
Kathrine sier: My name is Catherine (Jeg heter Kathrine).

Her bor jeg:

– Jeg bor på landet. Det er gårdsbruk, åker og eng overalt her hvor jeg bor. Hjemme på gården min dyrker vi grønnsaker og blomster. Vi har også høner, katt, hund og to hester: Oddie og Ares.

– Onkelen min har en gård med kyr. Jeg hjelper ofte til med å telle kuer og passe på at de ikke kommer utenfor gjerdet.

– Jeg steller hestene om morgenen før jeg går på skolen. Jeg har tatt noen ridetimer, men det er lenge siden noen har ridd hestene, så de må trenes opp før jeg kan ri på dem, forteller Kathrine.(Foto: Privat )

Skoledagen min:

– Jeg må reise et stykke for å komme til skolen, siden jeg bor på landet. Skolen har elever fra 1. til 12. klasse. Yndlingsfaget mitt er samfunnsfag, men jeg liker også naturfag og musikk.

På fritiden:

– Vi har en vaffelvogn. Når det skjer ting i området, reiser vi inn til landsbyen for å selge vafler, kaffe og kakao. Mange som bor her, er opptatt av at de har forfedre fra Norge. Mamma bruker en oppskrift på norske vafler, og de er veldig populære. Pengene vi tjener, gir vi til veldedige formål.

Den «norske» vaffelen serveres med jordbærsyltetøy og rømme på. Familien kaller vognen «the waffle wagon».(Foto: Privat )

Årets beste minne:

– At vi fikk en kattunge!

Mange i Wisconsin driver med jord- og gårdsbruk.(Foto: Shutterstock )

Visste du dette om USA?

1. 1Wisconsin kalles Amerikas «dairyland». Det er fordi det produseres så mye melk og ost i delstaten. Dairy er engelsk for ting med melk i.
  2. 2Mange nordmenn flyttet til Amerika for 100–200 år siden. En del slo seg ned i Wisconsin. Derfor snakker noen amerikanere der norsk.
  3. 3Wisconsin får mye snø om vinteren, men om sommeren kan det bli veldig varmt.
Anne Myklebust Odland