Victor lærer samisk – mens han sitter 1600 kilometer unna læreren

Før var engelsk og matte Victors favorittfag. Nå liker han samisk best.(Foto: Tobias Willumstad Myrland )

Samisk-undervisning på video er blitt mer populært. Victor lærer samisk mens de andre i klassen har friminutt.

Victor sitter i et lite rom med en PC foran seg. Plutselig kommer en kvinne opp på skjermen hans.

– Bures, sier hun.

Det betyr «hei» på nordsamisk.

– Bures, svarer Victor.

Dagens samisk-time er i gang.

Lærer i Kautokeino

Kvinnen på skjermen er Ellen Anne Solbakke, samisk-læreren til Victor.

Hun sitter i Kautokeino, mens Victor sitter i Ski. Avstanden mellom dem er 1600 kilometer (ca. to timer med fly).

Det er blitt mer populært med samisk fjernundervisning de siste årene, viser en ny undersøkelse.

Slik ser det samiske flagget ut.(Foto: Wikimedia Commons )

Victor får samisk-undervisning på video fordi det ikke finnes så mange samisk-lærere der han bor. Østlandets blad har tidligere skrevet om Victor.

Han ville lære samisk fordi han er litt samisk selv (én åttendedel). Han gleder seg til å mestre et språk ingen andre i klassen kan.

Har samisk i storefri

Victor har samisk-time to ganger i uken. På fredager etter skoletid og på tirsdager i storefri.

Hvorfor gidder du å lære samisk i storefri?

– Fordi jeg synes det er gøy. Og det regner veldig mye akkurat nå! smiler Victor.

Victors mål

Denne dagen lærer Victor hvordan man sier fargene på nordsamisk. Blå er alit. Rød er rukses.

Målet hans er ikke å lære vanskelige ord. Han vil bare kunne snakke med andre som er samiske.

Men eksperter er bekymret for at ingen vil snakke språket i fremtiden. Nordsamisk er på en liste over utrydningstruede språk.

– Det er dumt, for jeg liker å lære det, sier Victor.

Hvorfor er det viktig at språket finnes?

– Fordi samer ikke har sitt eget land. De bor i Norge, Sverige og Finland. Derfor er det fint at de har sitt eget språk.

LÆR DEG NORDSAMISKE ORD:

Klarer du å lære deg disse seks ordene på nordsamisk?(Foto: Aftenposten Junior )

Nicholas Bergh