Gå til innhold

Agnes Larsson lager Minecraft

En kvinne med sebra-stripet skjorte sitter foran en enorm Minecraft-figur, sammen med to gutter i 11-årsalderen.

Minecraft er en drømmejobb for Agnes Larsson, som har gamet siden hun var tre år gammel.(Foto: Ari Luostarinen )

13. juni skal neste oppdatering komme til verdens mest solgte spill: Minecraft. Men hvordan er det å jobbe der?

Agnes Larsson er kreativ leder for Minecraft. Hun jobber for at alle som spiller, skal ha så mye moro som mulig. Hun jobber tett med dem som designer spillet, og er med på hvordan det skal utvikles.

Agnes Larsson (Foto: Ari Luostarinen) Nærbilde av en kvinne med lyst hår og sebra-stripet skjorte som smiler. sier: Jeg snakker med teamet, ser på alle de kule tingene de gjør og gir tilbakemelding.

For åtte år siden begynte Larsson å jobbe i Mojang studios i Stockholm.

– Lamaene vil alltid være spesielle for meg, for de var det første jeg laget da jeg begynte, forteller hun til Junior-journalistene Sixten og Björn.

Sixten: Var det du som kodet hvordan de spytter?

– Ja. Det var morsom matte å få til spytt-partikkelens kurve i luften, det tok litt tid, sier Larsson og ler.

En animasjon fra Minecraft-spillet viser store, pikselerte kirsebærtrør som står på begge sider av en elv med et fossefall.

Mojang får tilbakemeldinger fra spillerne og skaper nye ting i samarbeid med dem. Kirsebærblomster og ulike varianter av ulver er ting som spillerne har ønsket seg.(Foto: Mojang studios )

Minecraft

  • Minecraft fylte 15 år 17. mai!
  • Det ble utviklet av svenske Markus «Notch» Persson.
  • Minecraft er verdens mest solgte dataspill.
  • Det kan spilles på 20 forskjellige plattformer.
  • To nye spillvarianter har kommet til: Minecraft: Dungeons og Minecraft: Legends
  • Oppdateringen «Tricky Trials» kommer snart. Forventet dato er 13. juni.

Björn: Hvordan jobber dere med animasjonen?

– Vi har kunstnere som er utdannet til å lage nettopp animasjoner. Animasjonene i Minecraft har sin egen identitet. De skal være litt kantete og «stygg-søte», for det er den personligheten som spillet har.

Björn: Hvorfor valgte dere blokker i spillet?

– I begynnelsen kan jeg tenke meg at det var fordi det var enkelt, at det gikk raskt å gjøre. Men nå mener vi at det er veldig viktig at det er nettopp blokker. Både for gjenkjennelsen og fordi de er lette å samhandle og skape med.

Sixten: Er det stor forskjell på hvordan Minecraft var da det kom for 15 år siden, og nå?

– Både ja og nei. For grunnlaget er jo det samme. Men så har vi lagt til massevis. Vi pleier å ha minst en oppdatering hvert år, så det kommer nye steder, dyr, blokker og gjenstander.

To gutter på 11 år, begge i grå hettegenser, sitter i en tronstol som er laget av piksel-kunst, som stilen Minecraft-spillet er laget i.

Sixten (11) og Björn (11) besøker Mojang studios. Selv liker de best å spille Brawl stars, Fortnite og Zelda.(Foto: Ari Luostarinen )

Nye miljøer

En animasjon viser en kjeller med grønne fliser og mange kobber-detaljer, i Minecraft-spillet.

Slik ser det ut i «Trial Chambers».(Foto: Mojang )

Neste store oppdatering, «Trial Chambers», kommer i sommer. Da blir det nye omgivelser til grottene og monstre som «The Breeze» og giftskjelettet «The Bogged».

– Jeg så i en video at alt skulle være laget av kobber, og at dere skulle legge til et nytt våpen, sier Björn.

– Vi ønsket at alle kan se at det er et sted i spillet man aldri har vært på før. Derfor er rommene bygget av mye kobber og tuff (vulkansk stein).

Og ja, det kommer et nytt våpen. «Mace» er som en tung klubbe, forklarer Larsson.

En hel vegg i et mørkt kontor er pyntet med mange titalls figurer fra Minecraft-universet.

Det er ganske kult på Minecraft-kontoret!(Foto: Katla studios )

Björn: Hva er det mest kompliserte noen har bygget?

– Folk har jo bygget helt utrolige ting! Det var noen som bygget en fungerende datamaskin inni spillet. Så er det en gruppe som bygget nesten hele «Game of Thrones»-verdenen – den er kjempefin!

En animasjon viser en scene i Minecraft der en person med et sverd står utenfor et hus med et gjerde rundt, og utenfor gjerdet er det noen grønne figurer.

Minecraft har flere spillmoduser. I survival er målet å overleve så lenge som mulig i en verden med blodtørstige skjeletter og andre farer.(Foto: Mojang Studios )

Agnes Larsson om ...

... sitt favorittmiljø i spillet:
Der fjell møter hav, slik at det blir dramatiske klipper - det liker jeg. Og det kan gjerne være en liten rosa kirsebærskog der også.

... å fullføre Minecraft:
Vi pleier å si at det ikke er noen slutt, hverken på spillet, spillopplevelsen eller på utviklingen av spillet. Vi ser på det som et evig spill. Selvfølgelig kan man ha store mål som å bekjempe Ender-dragen.

... å spille på fritiden:
Min favorittverden handler om verdensbygging og historiefortelling. Det er mange forskjellige land, og vi har slektstrær for alle som bor i landene. Jeg spiller også med datteren min, som er syv år. Da blir det en annen type spill. Vi bygger og drar ut på eventyr, det er veldig koselig.

Skrevet av:
Eva Johannesson,
Kristin Storrusten,
Elin Fjelldal
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette