Casper Ruud: – Jeg gjør det på min måte

En mann med hvit caps, hvit t-skjorte og en medalje rundt halsen smiler.

Casper Ruud vant nylig prisen Aftenpostens gullmedalje. Her har han den rundt halsen.(Foto: Monica Strømdahl )

Noen mener tennisstjernen Casper Ruud (24) er for snill. Det er han uenig i.

I fjor Casper Ruud gjorde mer enn de fleste tennisspillere gjør i løpet av en lang karriere:

• Han kom til tre av de største finalene en tennisstjerne kan komme til.
  • Han vant en pris for å være den spilleren som oppførte seg best. Denne prisen har stjernene Rafael Nadal og Roger Federer vunnet flere ganger. De er Ruuds idoler.

– Du vil jo alltid vinne og slå motstanderne, men du kan prøve å gjøre det på en fair måte, ikke ved å være ufin, sleip og tøye reglene, sier Ruud.

Han sier at han synes det er teit når spillere skjeller ut dommere, for eksempel.

– Dommeren er et menneske og kan gjøre feil. Jeg gjør masse feil hver gang jeg spiller, sier han.

To menn står ved et tennisnett og holder rundt hverandre - begge har på svettebånd.

Rafael Nadal var Ruuds store barndomsidol. I juni var Ruud motstander hans i French Open-finalen.(Foto: Yves Herman, Reuters/NTB )

En tennisspiller med rød t-skjorte og hvitt pannebånd slår en ball.

Ruud og Nadal reiste i fjor rundt i Sør-Amerika for å spille oppvisningskamper.(Foto: Luis Robayo, AFP/NTB )

For snill?

Ruud oppfører seg så bra at noen mener han er for snill. I en kjent podkast fikk Ruud kritikk for å vise for mye respekt for motstanderen. Blant annet i finalene i French Open og US Open.

Ruud sier viljen og seierslysten er minst like stor hos ham som hos andre. Men måten man vinner på, må ikke være lik for alle.

– Jeg kan ikke gjøre det på akkurat samme måte som Federer eller Nadal. Jeg gjør det på min måte. Om folk synes det er for snilt, rolig eller beskjedent, får de synes det, men jeg føler at det går riktig vei, sier han.

I tillegg til å være god er Ruud blitt populær blant fansen for:

• At han ga et poeng til motstanderen Carlos Alcaraz i US Open-finalen
  • At han har holdt fine taler etter å ha tapt finaler
En mann med grå hettegnser holder et sølvfat i hendene.

I US Open tapte han i finalen, men Ruud fikk nye fans. Han holdt en fin tale der han blant annet snakket om et terrorangrep.(Foto: Pontus Höök, NTB )

Vil gi tilbake

Å holde taler er ikke noe han er veldig glad i.

– Men i Grand Slam må du bare akseptere at du må. Det er nesten bedre å snakke foran noen millioner TV-seere enn foran 20 stykker, selv om det kanskje høres rart ut. Det var nesten verre å holde foredrag på skolen enn å snakke foran 20.000, sier Ruud.

24-åringen bruker også mye tid på å møte barn i Norge. Han ønsker nemlig å hjelpe flere til å bli tennisspiller.

I februar skal han arrangere en egen turnering for barn i Oslo.

– Jeg håper jeg kan plante noen frø hos noen som kanskje vil prøve å bli proffe tennisspillere en gang i fremtiden, sier han.

To menn med blå og lilla skjorter tar hverandre i hånden.

Casper Ruud ble slått ut i 2. runde i Australian Open nylig. Han tapte mot Jenson Brooksby.(Foto: Dita Alangkara, AP/NTB )

Casper Ruud (24)

• Tennisspiller fra Snarøya i Bærum.
  • Er nummer tre på verdensrankingen. Var på annenplass i høst.
  • Har pappa Christian Ruud som trener. Han var nummer 39 på sitt beste.
  • Casper Ruud har vunnet ni titler på ATP-touren. I år var han også i finale i Masters 1000 i Miami og ATP-sluttspillet i Torino.

Det neste store målet for Casper Ruud er French Open som spilles i Paris i mai. Der tror mange at Ruud kan nå langt.

Pål Strande Gamlemoen,
Sindre Trygsland