Nye ting du kan prøve i fornøyelsesparkene

En park med en stor, blå berg-og-dal-bane som snirkler seg høyt opp i luften.

Tusenfryd er et av stedene som har fått en ny berg-og-dal-bane i sommer.(Foto: Tusenfryd )

Liker du høy fart, dyreunger eller plasking? Her er noen nye ting du kan teste i sommer.

Kongeparken – Stavanger

Illustrasjon av en berg-og-dal-bane hvor folk sitter festet i en stor sirkel og det ser ut som den kjører i stor fart ved et fjell hvor det går et ras.

Den nye berg-og-dal-banen i Kongeparken heter Raset. (Foto: Illustrasjon: Kongeparken )

Den nye berg-og-dal-banen i Kongeparken er bygget inn i en fjellhylle. Her suser du i høy fart gjennom et område hvor det ser ut som om det har vært et steinras.

Tusenfryd – Oslo

En park med en stor, blå berg-og-dal-bane som snirkler seg høyt opp i luften.

Storm er navnet på den store nye berg-og-dal-banen på Tusenfryd. (Foto: Tusenfryd )

Berg-og-dal-banen Storm går både veldig fort og kjører 34 meter over bakken på det høyeste. Den setter fart tre ganger i løpet av turen, og den ene gangen kjører den baklengs. Vognen ser ut som en drage og er en del av det nye området på Tusenfryd som heter Dragonville.

En berg-og-dal-bane-vogn med sorte seter og en blå drage over setene.

Hvis du setter deg i denne dragen, må du regne med at det går fort!(Foto: Tusenfryd )

Bø i Sommarland

En badepark med en regnbue og sklie og flere leker.

Bø Sommarland har fått Skandinavias største Plaskeland.(Foto: Bø Sommarland )

Badeparken Bø Sommarland har fått et helt nytt Plaskeland. Her er det mye du kan plaske og leke med uten at du må kunne svømme. Området inneholder nesten 100 nye ting, blant annet sklier og vannkanoner. Passer best for barn opp til ti år.

Dyreparken i Kristiansand

Hodene til fire løveunger som er tett sammen og ser ut som de smiler.

I fjor høst ble det født løveunger i Dyreparken.(Foto: Daniel Finne Schjøtt/Dyreparken )

Denne sommeren er det flere nye dyreunger i Dyreparken. Nylig ble det født to tigere i parken. Det er også løvebarn som ble født i fjor, og for første gang er det oterbarn der. Du kan også se et nytt dyr som ikke har vært i parken før, nemlig to sumatra-orangutanger.

Liseberg – Göteborg i Sverige

Bilde av en fornøyelsespark tatt på natten når dte er mørkt og du ser en stor berg-og-dal-bane som lyser opp i blått under månen

Luna er en stor berg-og-dal-bane som åpnet på Liseberg i år. (Foto: Liseberg )

I den store berg-og-dal-banen Luna skal du få følelsen av å reise til Månen. Den kalles en boomerang-bane, fordi du kjører raskt frem og tilbake. Luna går 33,5 meter over bakken og er den høyeste og raskeste av sitt slag i verden, står det på nettsiden.

Djurs sommerland – Djursland i Danmark

En berg-og-dal-bane som går mellom en fjellvegg og hodet til en grønn dinosaur.

Dinosaurparken i Djurs sommarland i Danmark har fått nye attraksjoner.(Foto: Djurs sommarland )

I dinosaurparken i Djurs sommerland er det flere nye attraksjoner i år. Den ene er en berg-og-dal-bane hvor du sitter på ryggen til en dinosaur, som kjører fort og tar deg med på en snurr.

Et stort klatrestativ med skjelettet til en dinosaur inni og det står et barn på utsiden og peker.

Dinosaurparken har også et stort klatreområde med dinosaurer. (Foto: Djurs sommarland )

Andre steder du kan besøke i sommer

1. Hamar

Her kan du hoppe fra «verdens dyreste stupetårn» ved Mjøsa. Det kostet 25 millioner kroner å lage!

Flere personer står oppå et stort stupetårn som flyter ute på vannet og det er en som hopper uti.

Stupetårnet på Hamar.(Foto: Fredrik Hagen, NTB )

2. Stad

Er du glad i å surfe eller har lyst til å prøve? Hoddevika har fine bølger.

3. Jotunheimen nasjonalpark

Er du glad i å gå fjelltur? Her kan du prøve å bestige Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen. Du kan også prøve rafting eller elvepadling på elven Sjoa.

en jente med rosa turklær er festet i et tau og går bak en voksen mann i snøen mot en fjelltopp.

4. Lofoten

På disse verdenskjente øyene er det vakker natur og mye gøy å finne på utendørs. Her kan du sykle, padle, surfe, dra ut med fiskebåt og bestige bratte fjelltopper.

en person surfer på en stor bølge på vannet med et fjell i bakgrunnen.

Lofoten har vakker natur. Kanskje du skal teste ut bølgene?(Foto: Olivier Morin, AFP/NTB )

5. Karmøy

Synes du vikinger er spennende? På Avaldsnes kan du se graver til høvdinger og konger fra vikingtiden. Det er også en gård der, hvor du kan lære om vikinger og prøve å skyte med pil og bue.

Kari Mette Hole