– Å være i stallen er det beste vi vet

Tre jenter med mørke jakker og lue på står sammen rundt en brun hest.

Helle, Sahra, Elvira har drevet med hest i flere år. Sahra er den eneste av de tre som eier sin egen hest. (Foto: Kristin Haagensen )

Jentene i stallgjengen møtes flere ganger i uken for å stelle, måke bæsj og ri.

Sahra, Elvira og Helle er i stallen på Nittedal Hestesenter så ofte de kan. I tillegg til å være elever på rideskolen er de med i stallgjengen.

Jentene har flere forskjellige oppgaver i stallen, som:

• Stelle hestene
  • Måke hestebæsj
  • Leie hestene for elever på rideskolen

Til gjengjeld får de ri litt ekstra når det er mulighet for det.

To jenter står på bakken holder i tørt gress som er samlet i en haug.

Å fikse maten til hestene er en annen oppgave jentene har. (Foto: Kristin Haagensen )

To jenter står sammen inne i en stall og holder hver sin store rake.

Hestebæsjen må fjernes. (Foto: Kristin Haagensen )

Hestesport

Målet med stallgjengen er blant annet å få enda flere til å drive med hestesport i fremtiden, sier Marte Svenkerud. Hun er sjef på rideskolen.

– Det å bli dyktig med hest krever mye trening, sier Svenkerud.

Sommerfugler i magen

Å ri på hestene er det aller gøyeste, synes Sahra, Elvira og Helle.

– Det er også fint å føle trygghet når man er med hestene, og å kose med dem, sier Helle.

Hvordan føler du deg når du er sammen med hestene?

– Jeg får mange sommerfugler i magen, sier Sahra.

Er det noe kjedelig med å være i stallen?

– Å møkke. For det er tungt, og det kan være litt ekkelt, sier Elvira.

– Å fylle vann, sier Helle.

Men alt dette er viktige oppgaver som må gjøres hver dag når man holder på med hest, forteller stalljentene.

En jente med langt, lyst hår står og rengjør hovene til en hest.

Hovene til hestene må også rengjøres. (Foto: Kristin Haagensen )

En hånd som børster kroppen til en hest.

I tillegg må hestene børstes. (Foto: Kristin Haagensen )

Dyrt å eie

Det kan være dyrt å holde på med hest, særlig hvis man skal eie sin egen hest.

– Å ri på kurs på rideskole eller å ha en hest på fôr, er rimeligere enn å ha sin egen hest. Det gjør at mange flere får mulighet til å holde på med hest, sier Svenkerud.

Sahra, Elvira og Helle har også deltatt i flere ridekonkurranser. I fremtiden drømmer de om spesielt én ting: delta i store sprangkonkurranser.

En stor gruppe med jenter står samlet rundt en hest og i bakgrunnen kan man se en rød bondegård.

Jentene i stallgjengen møtes opptil fire ganger i uken. Jo eldre de blir, jo mer ansvar får de i stallen. (Foto: Kristin Haagensen )

En stor idrett

I Norge finnes det rundt 120.000 hester. Faktisk er ridesport den 12. største idretten i landet, ifølge Tine Skoftedalen Fossing.

Hun er sjef i Norges Rytterforbund. Mange av medlemmene driver med sprang eller dressur.

– Å drive på med hest er en livsstil. Du holder på med et levende vesen, som blir en nær venn, sier Skoftedalen Fossing.

Dette er jentenes favoritthester:

Elvira: – Goldie. Hun er flink og kosete og veldig søt.

Helle: Heidi! Hun er en stor og elegant, brun hest. Hun kan mye, og det gjør at rytteren lærer mye.

Sahra: Quapi! Han er veldig søt og kosete.

En jente med langt, lyst hår står sammen med en hest som er bak et gjerde.

Her koser Helle koser med hesten Shakira. (Foto: Kristin Haagensen )

Fakta om hester

• En liten hest kalles en ponni.
    • Hesten må spise ofte, fordi magen rommer lite. Hesten spiser mest havre og høy.
    • Hester er veldig raske dyr. Veddeløpshester kan oppnå en fart på 50–60 kilometer i timen.
    • Hester sover oftest stående.
Kristin Haagensen