Tusenvis av barn streiket. Men hva skjer nå, klimaminister?

Ebba og Lars fra Oslo tok med seg alle slagordene leserne av Aftenposten Junior hadde laget til klimaministeren.(Foto: Siri Ø. Eriksen )

To sjetteklassinger dro for å intervjue Ola Elvestuen. Sjekk hva han svarte her.

Tusenvis av barn og unge droppet skolen en fredag i 2019. I byer over hele Norge var gatene fulle av barn som sa fra til politikerne at de må gjøre mye mer med klimaet.

Over 100 barn sendte inn protest-slagord til Aftenposten Junior.

Et av slagordene som ble sendt inn til Aftenposten Junior.

Valgte seg ett slagord

Junior-journalistene Ebba (11) og Lars (11) tok med alle slagordene til den daværende klimaministeren for å spørre: Hva vil du gjøre nå?

Under demonstrasjonen foran Stortinget sa nemlig mange «Buuuu!» etter at Elvestuen hadde holdt en tale.

– Jeg kan ikke love nå at det ikke blir mer leting etter olje, sa han da han sto utenfor Stortinget.

Klimaminsteren har ansvaret for alt regjeringen skal gjøre for klimaet.

Tusenvis demonstrerte utenfor Stortinget i Oslo I 2019. (Foto: Stein Bjørge, Aftenposten )

– Hva skal du gjøre, som du ikke visste du skulle gjøre før skolestreiken?

– Jeg mener jeg gjør mye konkret, og jeg skal gjøre mye mer. Skolestreiken understreker hvor viktig det er å gjøre mer. Dette er en dytt og en kraftig påminnelse.

Men er det noe nytt? Dere sier dere skal gjøre noe, og at vi må gå fremover, men det skjer ikke noe.

– Jo, det skjer mye.

Hva da?

– I Norge har vi en elbil- revolusjon, og det skjer ting med kollektivtransporten i de store byene. Det er ikke sånn at ingenting er gjort. Men vi må gjøre mer.

Mindre olje

Kun syv land lager mer olje enn Norge, ifølge regjeringen. Under klimastreiken har mange barn krevd at Norge lager mindre olje.

I hvilket år skal Norge slutte å pumpe opp olje fra havbunnen?

– Det vet jeg ikke. Men vi må være de første til å slutte å bruke olje.

Men dere må jo ha et mål?

– Ja, målet er at vi skal kutte utslippene i Norge med nesten halvparten innen de neste 11 årene. Det vil gjøre at det blir mindre oljeproduksjon i Norge, men akkurat hvilket år, det kan jeg ikke si.

Denne plakaten ble sendt inn av syv år gamle Rita.

Vil ikke stoppe nå

Elvestuen forteller at de som bestemmer i Norge, ikke ønsker å stoppe å lage olje allerede nå. Han sier det er viktig at Norge endrer hvordan vi tjener penger.

Er det noe du kan love oss?

– Jeg gjør så mye jeg klarer. Det har jeg alltid gjort. Jeg skal være en pådriver for å få til mer klimapolitikk i Norge og verden.

Ola Elvestuen var Norges Klima- og miljøminister fra 2018 til 2020. Etter ham overtok Sveinung Rotevatn jobben.

Nicholas Bergh