Millioner av barn har mistet mye skole under korona. Men på denne skolen i Pakistan skjer det noe spesielt.

Imama (11) fra Pakistan måtte være lenge borte fra skolen under pandemien. Hun drømmer om å bli forsker.(Foto: Lams-skolen )

Jenter i fattige land er spesielt hardt rammet av koronapandemien. Men på denne skolen i Pakistan skjer det noe spesielt.

Utenom de som er blitt alvorlig syke av koronaviruset, er barn hardest rammet av pandemien. Det mener organisasjonen Kids Rights i en ny rapport.

Pandemien har spesielt gått ut over barns skolegang:

• Skolen har vært stengt for 168 millioner i nesten et helt år
  • Hvert tredje barn har ikke hatt mulighet til å ha hjemmeskole mens skolen var stengt
  • I mange land i Afrika og Asia har bare ett av fire barn tilgang til internett

Mange barn har ikke mulighet til å ha skole over nett hjemmefra. Derfor får disse barna i Asuncion i Paraguay gratis utendørs undervisning. (Foto: Jorge Saenz, AP/NTB )

Jenter hardest rammet

Jenter i fattige land er spesielt hardt rammet når skolene stenger, ifølge Unesco:

• De må gjøre mer husarbeid og får mindre tid til skole
  • De har økt risiko for å bli utsatt for tvangsekteskap og bli tidlig gravide

Ti år gamle Irene jobber med å knuse stein i Nairobi i Kenya. Hun må jobbe og hjelpe til å tjene penger, fordi moren mistet jobben under pandemien. (Foto: Brian Inganga, AP/NTB )

Spesiell skole

Pakistan er et av landene der pandemien har gått hardest ut over barns skolegang. Men på én skole, i Sultan Town ved Faisalabad, skjer det noe helt spesielt.

Mens foreldrene jobber på tekstilfabrikken, får barna undervisning på skolen som ligger vegg-i-vegg med fabrikken. Skolen heter Lams og støttes av en stiftelse i Norge.

– Vi har rundt 700 jenter på skolen, sier Amar Bokhari.

Han er daglig leder for stiftelsen i Norge.

Utfordringer med skole i Pakistan:

• Fremdeles er det mange barn som ikke begynner på skolen, spesielt jenter.
  • Mange barn begynner, men fullfører ikke, spesielt jenter.
  • Mange barn lærer ikke det de bør på skolen, og ofte er klasserommene overfylte.
  • Mange skoler har for lite penger, bøker og læremidler.
  • Mange foreldre prioriterer skolegang til sønner fremfor døtre.

Kilde: Amar Bokhari

Lærer å lese

Mange av jentene ved Lams-skolen er de første i sin familie som lærer å lese og skrive.

– Mange av foreldrene som jobber ved fabrikken, kan ikke lese og skrive. Når de skal underskrive på noe fra skolen, må de for eksempel stemple med tommelen sin, sier Bokhari.

Det koster mye penger å gå på en god skole i Pakistan. Skolene som er gratis, er ofte ikke gode, forklarer han. Der mangler ofte lærere og klasserom.

– Mange kan faktisk ikke lese eller skrive selv om de har gått på skole i flere år, sier han.

Det er gratis for barna å gå på Lams-skolen.

– Vi vil at også barn fra fattigere familier skal få gå på en god skole, sier Bokhari.

I Pakistan går 8 av 10 jenter i fattige familier på skolen i bare to år eller mindre. Kilde: UNESCO

Møt seks jenter som forteller om livet på skolen i Pakistan, drømmer og hva de skal i sommerferien.

Imama (11)

• Favorittfag: Naturfag/vitenskap
  • Søsken: To brødre, en søster
  • Vil bli: Forsker
Imama (Foto: Lams-skolen) sier: Jeg liker laboratoriet på skolen, fordi det har alt av vitenskapelig utstyr. Når jeg blir stor, vil jeg jobbe som forsker på fabrikken ved siden av. Jeg ønsker å dra på skolen, men på grunn av korona kunne jeg ikke være på skolen under pandemien.

Menahil (11)

• Favorittfag: Naturfag /vitenskap
  • Søsken: En søster
  • Vil bli: Lege

Det er bra å ha en fabrikk nær skolen, det gir jobb til mange mennesker som bidrar til å bygge økonomien vår. Jeg vil bli lege i fremtiden og tjene landet mitt. Men hvis jeg ikke kan oppfylle den drømmen, vil jeg jobbe som leder for vitenskapslaboratoriet på fabrikken. (Foto: Menahil (Foto: Lams-skolen) )

Ishmal (12)

• Favorittfag: Matte
  • Søsken: Tre søstre og en bror
  • Vil bli: Administrerende direktør (sjef)
Ishmal (Foto: Lams-skolen) sier: Drømmen min er å bli leder for fabrikken for å jobbe med de nye utfordringene i fremtiden. I ferien vil jeg drive med veldedighetsarbeid for fattige mennesker.

Veldedig arbeid er å jobbe med å hjelpe andre. Jobben er ofte frivillig, altså ubetalt.

Noor Fatima (10)

• Favorittfag: Urdu (nasjonalspråk i Pakistan)
  • Søsken: En søster og to brødre
  • Vil bli: Lærer
Noor Fatima (Foto: Lams-skolen) sier: Jeg liker huskene på skolen min. Drømmen min er å bli en god lærer på Lams etter å ha tatt utdannelse. Jeg vil fokusere på studiene mine i sommerferien.

Laraib (10)

• Favorittfag: Engelsk
  • Søsken: Ingen
  • Vil bli: Grafisk designer
Laraib (Foto: Lams-skolen) sier: Det er mange bøker på skolebiblioteket, som jeg liker veldig godt. Drømmen min er å bli grafisk designer på fabrikken. Jeg vil bruke sommerferien på å ta igjen den tapte skoletiden under pandemien.

Sadia (12)

• Favorittfag: Matte
  • Søsken: To søstre og to brødre
  • Vil bli: Ingeniør
Sadia (Foto: Lams-skolen) sier: Drømmen min er å bli ingeniør etter endt utdannelse, fordi jeg liker maskinarbeid veldig godt. Nå er steder for utflukter åpnet igjen, så jeg vil dra til Murree (fjellområde i Nord-Pakistan) i sommerferien.

I Kenya fikk elevene undervisning på radio da skolene var stengt, fordi mange ikke har internett hjemme.

Anne Myklebust Odland,
Kari Mette Hole