Slik levde steinalderbarna

En illustrasjon med hvit bakgrunn av en jente som plukker dråper av kvae fra en grå trestamme og en gutt med en kurv med kvaebiter rundt livet som står og ser på en kvaebit han har i hånden.

Å plukke kvae rett fra trærne kunne bli tyggis.(Foto: Illustrasjon av Åshild Irgens )

Hvordan var det egentlig for barna som levde her for tusenvis av år siden?

Det spiste ikke bare bær, kjøtt og fisk i steinalderen: Barna hadde faktisk tyggis!

Forskere har oppdaget tyggiser som er 10.000 år gamle. På mange av dem er det merker etter barnetenner.

Men hva laget de tyggis av i steinalderen?

Eirin Holberg. (Foto: Mille Gran / Samlaget) sier: – De kokte barken på bjørketrærne og blandet det med aske.

Det forteller Eirin Holberg.

Hun er arkeolog og har skrevet boken Steinalderen. Hun kan mye om barna som levde i steinalderen i det som nå er Norge.

– Da ble det en mørk, seig tyggis. De kunne også bare bruke kvae rett fra trærne, fortsetter hun.

Undersøkt tyggis

Søppel fra steinalderen viser at de spiste masse forskjellig mat.

Ved å undersøke rester av spytt og mat i en 5700 år gammel tyggis har forskere funnet ut at:

• Den ble tygget på av en jente.
  • Hun hadde mørk hud, mørkt hår og blå øyne.
  • Hun hadde spist and og nøtter til middag.

Forskerne kaller jenta med tyggisen Lola.

En illustrasjon viser en jente med mørkebrunt hår som sitter med et spyd i hånden på gresset ved en elv, med en død and, noen nøtter og døde fisk liggende ved siden av seg.

Steinalderjenta Lola hadde blå øyne, mørkt hår og mørk hud.(Foto: Illustrasjon av Åshild Irgens )

Slik så barna ut

– Barna som levde her i steinalderen, så like forskjellige ut som de gjør i dag, forteller Eirin Holberg.

Forskere har funnet ut at de første menneskene som kom til Skandinavia, hadde mørk hud, mørkt hår og blå øyne. Det skjedde for rundt 11.500 år siden. Noen hundre år senere kom mennesker hit fra øst, der Russland er nå, som hadde lys hud.

Barna i steinalderen hadde dermed alle mulige hudfarger og hårfarger. Etter flere tusen år begynte vi som bor i området, å få lysere hud, kanskje på grunn av klimaet her.

Illustrasjon med hvit bakgrunn av en dame og et barn som holder på å flette et tau, en dame og et barn som stryker på et dyreskinn, og et barn med tungen ut av munnen som sitter på et stykke skinn og skjærer i det med en kniv.

Barna lærte viktige ting av foreldrene sine og de voksne rundt.(Foto: Illustrasjon av Åshild Irgens )

Steinalderens «skole»

– Det var ikke sånn at steinalderbarn sto opp om morgenen for å dra til skolen. De lærte av de voksne de var sammen med. De deltok i alt de gjorde, sier Holberg.

Det kunne være å sy klær og sko av skinn, lage ild og tenne bål og mange andre ting. De lærte ikke å lese og skrive, slik vi gjør i dag. Men de fortalte historier og sang sanger.

Når steinaldermenneskene skulle lage seg redskaper, brukte de ofte en type stein som heter flint.

I Arendal er det funnet spor etter det forskerne tror var en slags «flintskole», der barn lærte å lage ting.

Illustrasjon av fire barn som sitter på en gresslette med steiner i hendene og ser på to voksne som viser hvordan man lager steinredskaper, med masse steiner liggende rundt dem i gresset.

På «flintskolen» i Arendal lærte barn og ungdom å lage redskaper av flint.(Foto: Illustrasjon av Åshild Irgens )

Leirskole hver dag

Hva gjorde barna resten av tiden? Det vet vi ikke sikkert.

– Vi tror de brukte mange timer rundt leirbålet på kveldstid, i alle fall i vinterhalvåret, når det blir tidlig mørkt, sier Eirin Holberg.

De hadde nok tid til å leke og kose seg.

– Det var litt som leirskole hver dag i steinalderen.

Illustrasjon med gul bakgrunn av en jente i grå kjortel med blondt hår og en fisk på et spyd i hånden, og en gutt med svart hår, brun kjortel og pil og bue og et gevir i hånden, og en hund som ligger og ser på dem.

Eririn Holberg har skrevet boken «Steinalderen - 10 000 år gamle tyggisar og hovudskallar på stong». Åshild Irgens har laget illustrasjonene.(Foto: Samlaget )

Fakta om steinalderen

• Steinalderen begynte da de første menneskene kom. I Norge var det for cirka 11.500 år siden.
  • Det heter steinalderen fordi menneskene laget de fleste redskapene av stein.
  • Steinalderen i Norge varte i nesten 8000 år. Så begynte menneskene å lage redskaper av jern. Da begynte jernalderen.

Kilde: «Steinalderen - 10 000 år gamle tyggisar og hovudskallar på stong» av Eirin Holberg

Tuva Hilton