Verden i bilder: Uke 35

Her er et utvalg bilder av ting som har skjedd i verden den siste uken.

Mange barn gjør karateøvelser på en fotballbane av grus.

1 «OLYMPISKE LEKER»: 120 gutter fra 12 ulike flyktningleirer i Idlib i Syria var nylig samlet til «Olympiske leker». Guttene kunne delta i mange forskjellige grener. Lekene var inspirert av OL i Tokyo. (Foto: Omar Haj Kadour, AFP/NTB )

En gutt i rød T-skjorte hopper lengdehopp i sanden.

Her hoppet guttene lengdehopp. (Foto: Anas Alkharboutli/DP/NTB )

En soldat i uniform holder en baby i armene sine.

2 PASSET PÅ BABY: 390 afghanske barn er hentet fra Afghanistan til Norge. Det fortalte Norges statsminister, Erna Solberg, i forrige uke. De fleste har reist sammen med familien sin. Litt over 20 av barna har kommet hit alene uten foreldre, som denne babyen en norsk soldat passet på under hele flyturen til Norge.(Foto: CBS/@EenaRuffini på Twitter )

En jente fra Haiti med perler i mange farger smiler til kamera.

3 FÅR HJELP: Denne jenta bor i en midlertidig teltleir på Haiti etter at det stort jordskjelv rammet landet. FN ber nå om 1,65 milliarder kroner til gjenoppbygging av landet. (Foto: Fernando Llano, AP/NTB )

En skolegutt med grønt munnbind holder en bukett med røde roser.

4 ENDELIG TILBAKE: Da David (10) fra Glendale i USA endelig var tilbake på skolen i forrige uke, hadde han med en stor bukett blomster til læreren sin. Koronapandemien har ført til lange perioder med hjemmeskole for mange amerikanske barn. (Foto: Lucy Nicholson, Reuters/NTB )

Journalist Ragnhild Telise Kristoffersen smiler til kamera og peker opp i luften.

5 VALGSENDING: 13. september er det stortingsvalg i Norge. Aftenposten junior varmer opp med valgsending, og du er invitert. Vi skal svare på så mange spørsmål som mulig. Det blir også konkurranser og et stortingsbesøk søndag 5. september kl. 18.00(Foto: Aftenposten Junior )

6 UNGE TILSKUERE: Disse japanske skolebarna fulgte godt med da de fikk dra på rullestolfekting i Tokyo. Rullestolfekting er en egen gren i Paralympics. (Foto: Bernadett Szabo, Reuters/NTB )

To fektere i rullestol fekter med sverdene foran en tribune med mange mennesker.

Les mer om Paralympics på side 20. (Foto: Kiichiro Sato, AP/NTB )

Under koronapandemien er det blitt bygget kilometervis av nye sykkelstier i Europa. Kilde: Framtidajunior

Margrethe Lindebø Skeie