Nye koronaregler, og flere skoler stenger

En mann med grått hår, mørk dress og grønt slips står på en talerstol og holder en hånd i været mens han snakker.

Statsminister Jonas Gahr Støre innførte nylig nye koronaregler.(Foto: Heiko Junge, NTB )

Nå har vi fått litt strengere koronaregler igjen. Flere skoler stenger før juleferien.

Koronasmitten har økt i Norge de siste ukene. Vi har også fått en ny og mer smittsom virusvariant som heter omikron.

Derfor innførte nylig Norges statsminister, Jonas Gahr Støre, strengere koronaregler. Blant annet:

• Skolene får gult nivå. Det betyr at klassen blir en kohort, og man kan ikke være så mye sammen med de andre klassene.
  • Voksne må ha mer hjemmekontor.
  • Barn kan fortsatt leke og trene sammen. Men det er blitt litt strengere hvor mange som kan samles på arrangementer.

De nye reglene skal vare i fire uker.

Stenger skoler

Men flere skoler velger å stenge og går over til hjemmeskole frem til juleferien. Blant annet i Lier, Moss og Stavanger. Det melder VG.

Alle skolene i Oslo vil også ha digital undervisning fra og med fredag, melder NRK.

Grunnen til at flere skoler stenger før jul, er fordi det er mye smitte i disse områdene.

Kari Mette Hole