Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Har jeg en «toxic» venn?

Hvordan kan jeg vite om en venn er «fake» eller «toxic»?

Hilsen jente (14)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Tegning av fire jenter som står og hvisker hverandre i øret og ser ut som de baksnakker.
Psykolog

Benjamin Baarli Silseth

Jeg kan svare på spørsmål om mental helse, følelser, identitet, hvordan du har det hjemme eller på skolen, mobbing og andre ting. Ingen spørsmål er for store eller for små til at vi kan prøve å finne et svar! Gleder meg til å høre fra deg.

Hei!

Det er et viktig og fint spørsmål. Det er ikke alltid så lett å vite hva andre mennesker tenker, og når vi ikke vet om en venn er «fake» eller «toxic», kan vi bli usikre. Vi må begynne med å finne ut hva det betyr å være «fake» og «toxic».

Får deg til å føle deg dårlig

En venn som ikke er en ekte venn, vil være en «venn» som ikke vil deg godt. Det kan være at personen utnytter deg for å få noe selv, snakker stygt om deg til andre eller får deg til å føle deg dårlig med deg selv.

Deler hemmelighetene dine

Hvis du for eksempel forteller en hemmelighet til en venn og så finner ut at nesten alle i klassen har fått høre det, vil jeg tenke at det kanskje er en venn som ikke vil deg så godt. Vi har venner for at vi skal ha det fint sammen, og for at vi skal få hverandre til å føle oss bra.

Venner du kan stole på

Venner er der for at vi skal ha det fint sammen, og for at vi skal få hverandre til å føle oss bra. Når vi er med gode venner, blir vi gladere, har det bedre med oss selv og er bedre rustet til å takle utfordringer som kommer vår vei. Det er venner som du vet hvor du har, og som du kan stole på.

Lov å gjøre feil

Jeg synes også det er viktig å si at alle kan gjøre feil. Kanskje mente man ikke å fortelle den hemmeligheten videre, eller kanskje trodde man at det man gjorde, var morsomt. En god venn vet også når det er riktig å si unnskyld hvis man har gjort noe galt.

Det er helt lov å gjøre feil innimellom, og du er ikke en «toxic» venn av den grunn.

Hilsen Benjamin

Benjamin Baarli Silseth