Ukens land: Egypt

Bilde av flere store pyramider ute i ørkenen.

Mange turister besøker Egypt for å se på pyramidene der.(Foto: Shutterstock )

Visste du dette om Egypt?

Fakta:

Hovedstaden i Egypt heter Kairo. Byen har nesten 20 millioner innbyggere og er kjent for å ha flotte og gamle bygninger.

I hele Egypt bor det nesten 100 millioner mennesker. Det er tredje mest i Afrika.

I Egypt snakker de arabisk.

Et barn er på et marked med mange bøker og leser i en bok.

Disse barna var på en stor bokmesse i Kairo. (Foto: Mohamed Abd El Ghany, Reuters/NTB )

Aktuelt:

Egypt er kjent for historien sin, blant annet for pyramider og faraoer.

Den siste tiden er det funnet flere spennende ting i landet. Blant annet en veldig gammel mumie som har vært begravet i over 4000 år.

Egypt prøver hele tiden å finne gamle og spennende ting så turister skal komme til landet.

Kjendiser:

Den største kjendisen i Egypt er Mohamed Salah, som spiller på Liverpool. Av supporterne kalles han «The Egyptian King». På norsk betyr det «Kongen av Egypt».

Da landet hadde valg for fem år siden, var det faktisk mange som stemte på Salah som ny president.

En fotballspiller med mørkt, krøllete hår har på seg rød drakt og knytter neven.

Mohamed Salah er den store helten i Egypt.(Foto: Carl Recine, Reuters/NTB )

Dyr:

Egypt har mange spennende dyr i havet. Blant dem er:

• Haier
  • Havskilpadder
  • Delfiner
En skilpadde svømmer under vannet og ved siden av er to dykkere.

Egypt har mange spennende dyr i havet.(Foto: Tarik Tinazay, AFP/NTB )

Kilder: Store norske leksikon, NTB, Nettavisen

Ta quizen!

Spørsmål 1

Hvilket av disse landene ligger ved siden av Egypt?

Foto: Shutterstock
En rad av sirkler viser hvilke spørsmål som er besvart rett og galt, og hvilke spørsmål som er ubesvart.
Sindre Trygsland