Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Kjedelig med sminke

Hei, Benjamin!

Jenter i klassen har begynt med sminke. Jeg synes det er kjedelig og irriterende. Vi er bare ti år! Hva gjør jeg?

Hilsen jente

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
To jenter, en tenåring og en veldig ung tenåring, sitter i en sofa, smiler og ser seg inn i hvert sitt håndspeil, mens de tar på mascara.
Psykolog

Benjamin Baarli Silseth

Jeg kan svare på spørsmål om mental helse, følelser, identitet, hvordan du har det hjemme eller på skolen, mobbing og andre ting. Ingen spørsmål er for store eller for små til at vi kan prøve å finne et svar! Gleder meg til å høre fra deg.

Hei!

Så fint at du tar opp dette spørsmålet, og så leit å høre at du synes det er kjedelig og irriterende. Det er kanskje ikke så rart du synes det, for det høres ikke ut som den interessen matcher deg helt.

Vil henge med

Interessene våre varierer i løpet av livet, og noen interesser kommer aldri. Vi vil jo gjerne være med på det de rundt oss driver med, men ikke hvis vi synes det er for kjedelig.

Som tiåring kan det hende sminke og sånt er viktig for noen, mens for andre kan det være andre ting som er viktigere. Her høres det ut som at du bryr deg mer om andre ting, og det er helt greit.

Akseptere andre

I utgangspunktet bør vi prøve å akseptere hva andre liker, så lenge det er ufarlige ting, og prøve å fokusere på de tingene vi liker selv.

Med andre ord tenker jeg at du bør absolutt gjøre det du liker, fordi det finnes andre med samme interesser som deg. Du skal ikke måtte tilpasse deg hva andre liker, men de kan jo heller ikke tilpasse seg deg for mye.

Lære av hverandre

Det er ikke nødvendigvis så farlig med ulike interesser, og innimellom kan vi lære litt av hverandre. Prøv å fortsette med de interessene som er viktig for deg, så gjetter jeg at du etter hvert møter noen som deler dem!

Hilsen Benjamin

Benjamin Baarli Silseth