Vold mot asiater i USA har økt

Amerikanske barn demonstrerer mot vold mot mennesker med asiatisk bakgrunn.(Foto: Reuters )

Nylig har det vært mange store demonstrasjoner i USA. Vold og rasisme mot asiater har økt under koronapandemien.

«Stop Asian hate» (stopp hat mot asiater). Det står det på mange plakater i de store demonstrasjonene som nylig har vært i flere amerikanske byer.

Det begynte etter at en 21 år gammel mann gikk til angrep på tre massasje-salonger i Atlanta i USA. Han drepte åtte personer, seks av dem hadde asiatisk bakgrunn.

Marta Bivand Erdal sier: Det som skjedde, var forferdelig og satte en støkk i folk. Det gjorde at mange med asiatisk bakgrunn som også har opplevd trusler, vold og rasisme, reagerte. Det gjorde også de som har opplevd mindre alvorlige ting, som å bli kalt ting på skolen og på gaten

Hun er forsker på Institutt for fredsforskning.

«Asiater er ikke virus, rasisme er det», står det på Timmys (3) plakat. Han deltok på demonstrasjonen i Pittsburgh sammen med søsteren Kayley (5).(Foto: AP )

Rasisme mot asiater

Asiatisk-amerikanske har opplevd mer vold, stygge kommentarer og rasisme etter at koronaviruset spredte seg fra Kina til USA i fjor. Det viser flere rapporter.

En undersøkelse viser at:

• Én av fire asiater i USA sier de opplever diskriminering
  • Én av fire asiater er redd for å bli truet eller angrepet

Koblet til pandemien

I USA er flere barn med asiatisk bakgrunn blitt mobbet under pandemien, melder ulike medier. Det er koblet til at koronaviruset først ble oppdaget i Kina.

Undersøkelser viser at mange asiatisk-amerikanske har opplevd å bli ropt etter og fått kommentarer på gaten under pandemien, sier Erdal.

Det ble heller ikke noe bedre da tidligere president Donald Trump kalte viruset for «Kina-viruset».

– Mange var redd for viruset som kom fra Kina, og tenkte nok ikke at det var rasistisk å si noe om det. Men de som kom fra Kina, følte nok at de ble hakket på. Mens andre snakket stygt om folk fra Kina med vilje, sier Erdal.

Jessie Kong vil få en slutt på rasisme mot asiater. (Foto: Privat )

Skjer i Norge

– Rasisme mot asiater eksisterer i Norge også. Men ikke på langt nær så mye som i USA, mener Jessie Kong (19) fra Oslo.

Hun er en av flere unge med asiatisk bakgrunn som nylig har skrevet om rasisme i avisen.

Kong sier hun har opplevd rasistiske og nedlatende kommentarer i oppveksten:

• Om at hun har smale øyne
  • At matpakken hennes luktet vondt
  • At folk har sagt «ching chong» eller gjort narr av det kinesiske språket

– Jeg tenkte ikke over at det var rasisme da jeg vokste opp. Det har jeg innsett nå. Når sånne ting blir gjentatt mange ganger, så ender det med at barn ikke lenger vil være sin egen etnisitet, sier hun.

Kong synes det er bra at folk snakker om rasisme mot asiater nå.

– Jeg mener at vi må snakke mer om det her. Vi må identifisere at vi har et problem, før vi kan løse det, sier hun.

Kilder: Pew Research center, The Economist, BBC

Det populære K-pop-bandet BTS fra Sør Korea gikk nylig ut med en melding på sosiale medier hvor de står opp mot diskriminering mot asiater. Gruppen sier de selv har opplevd å bli diskriminert fordi de er asiatiske. (Foto: AP )

Visste du?

Over 20 millioner mennesker i USA har asiatisk bakgrunn.

Finn svaret i teksten

1. 1Hva var det som utløste demonstrasjonene mot rasisme mot asiater i USA?
  2. 2Hva kalte tidligere president Donald Trump koronaviruset?
  3. 3Hva er noen av de rasistiske og nedlatende kommentarene Jessie Kong har fått i oppveksten?

Diskuter i klassen

1. 1Hva tenker dere om at barn i Norge utsettes for rasisme?
  2. 2Hva kan man gjøre om man ser at noen blir utsatt for rasisme?
  3. 3Hva kan dere i klassen gjøre for at alle skal føle seg inkludert?

Skap noe selv

1. 1Lag en plakat med et antirasistisk budskap. Jobb alene eller sammen med en eller flere i klassen.