Sondre var den eneste gutten som drev med kunstløp. Det ble han mobbet for.

Her gjør Sondre en "butterfly" (betyr sommerfugl).(Foto: Morten Uglum )

Selv om ingen andre gutter drev med kunstløp, fortsatte Sondre Oddvoll Bøe bare å trene. Han ville vise mobberne at de tok feil.

«Er du jente, eller? Kunstløp er bare for jenter! Er du homo?» ropte noen andre gutter på skolen til Sondre i skolegården.

Ville bli god

Da var Sondre åtte år og trente kunstløp én gang om dagen.

Sondre er en som alltid har likt å snakke med alle. De dagene guttene plaget ham, gikk han hjem, lukket døren til rommet sitt og snakket ikke med noen. Men hele tiden drømte han om en gang å få delta i et mesterskap.

Sondre på treningsleir i Tyskland. Da var han ca. 8-10 år.(Foto: Privat )

Sondre Oddvoll Bøe

• Bor i Asker i Akershus.
  • Norges eneste mannlige kunstløper.
  • Vant gull i nordisk mesterskap i februar 2019.
  • Kom på 18. plass i EM i januar 2019. En av tidenes beste norske plasseringer i kunstløp-EM.

Eneste gutt

Sondre var den eneste gutten som drev med kunstløp.

Mammaen og pappaen hans hadde prøvd å få ham til å prøve noe annet. De tenkte Sondre ville få det bedre på skolen om han drev med fotball eller hockey, som de andre guttene.

Men Sondre ville ikke slutte på kunstløp.

Sondre Oddvoll Bøe (Foto: Morten Uglum ) sier: Kunstløp ser lett ut, men egentlig er det umenneskelig vanskelig. Det syntes jeg var sykt interessant da jeg var liten.

Mobbet med ord

Sondre snurrer raskt rundt seg selv på isen, hopper opp og flyr nesten.

Vi møter ham på trening i hallen han alltid har trent i. Når han som barn var lei seg, dro han hit til hallen i Asker i Akershus.

– Jeg ble aldri mobbet fysisk, men med ord. Hver gang jeg hadde det vanskelig, gjorde isen det bedre. Der kunne jeg tenke på noe annet.

Det mobberne sa, gjorde at han ville drive enda mer med kunstløp.

– Jeg ville vise dem at en gutt kan være kunstløper og bli veldig god, sier han.

Skrev autografer

Da Sondre var ni år, var han med på et kunstløp-show i et TV-program som het «Isdans». Da fikk mange på skolen se hvor god han var blitt.

Elevene ville ha Sondres autograf. Han skrev autografer til alle, bortsett fra til dem som mobbet ham.

Etter dette sluttet mobbingen, og Sondre ble bedre og bedre. For ett år siden møtte han en av mobberne fra skolen. Han sa unnskyld og at han hadde dårlig samvittighet for å ha mobbet Sondre.

– Jeg har aldri syntes det har vært dumt å være den eneste gutten på trening, sier Sondre. Både da han var barn og nå trener han med jenter. Her trener han med Camilla Gjersem (25).(Foto: Morten Uglum )

Vant gull

I 2019 hadde Sondre sin beste sesong som kunstløper noensinne. Han vant gull i nordisk mesterskap. Det er 51 år siden sist en nordmann gjorde det. Sondre trodde han skulle komme på andreplass, så da han vant, skjønte han ingenting.

– Jeg har ennå ikke skjønt det. Det var så utrolig stort og kult å vinne, sier han.

Sondre gjør en piruett. Han trener sammen med Camilla Gjersem (25) og Marianne Stålen (19).(Foto: Morten Uglum )

Vil til OL

Han gjorde noen feil som gjør at han ikke fikk være med i VM i 2019. Men det store målet hans nå er vinter-OL i Kina i 2022.

– Fortsatt blir jeg motivert av å tenke på at noen mente jeg som gutt ikke kunne drive med kunstløp, sier han.

Mari Lund Wictorsen