Mange elever har ikke utesvømming

Disse elevene lærer hva de skal gjøre om de selv eller noen andre får problemer i vannet. (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Alle barn skal lære å berge seg selv i vannet ute, men på mange skoler får de ikke det. Disse barna fikk prøve å svømme med klær og å redde seg selv i vannet.

Tre ... to ... én – GÅ!

Tre sjetteklassinger kaster seg ut i fjorden. Men de har ikke på seg badetøy. De er kledd i genser og bukse.

– Det var kjempetungt, sier Mathilde da hun kommer opp fra vannet.

Her tar elevene av seg genser og bukse ute i vannet.(Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Elevene måtte svømme et stykke ut. Der måtte de ta av seg klærne og holde dem i hendene mens de svømte tilbake.

– Det føltes som om klærne veide mye mer, sier Myr.

– Det skumleste var å ta klærne av i vannet, legger Milo til.

Målet med oppgaven var å kjenne hvor tungt det er hvis man faller ut i vannet med klær på.

Det er tungt å svømme med klærne i hånden, forteller Mathilde, Milo og Myr.(Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Mange har ikke utesvømming

De tre har hatt utesvømming i Oslofjorden med Oslo Fjordskole og Lambertseter Svømmeklubb den siste uken. Til sammen skal 600 6.-klassinger delta på dette kurset.

Elevene lærer om å redde seg selv og andre i vannet.

Egentlig skal alle barn i Norge lære dette i 10. klasse. Men ni av ti skoler har ikke utesvømming. Det viser en undersøkelse fra 2018, ifølge NRK.

6. klasse fra Grünerløkka skole i Oslo øver på å redde hverandre opp av vannet.(Foto: Dan P. Neegaard )

Ikke som basseng

Men hvorfor kan man ikke bare lære å svømme i et varmt basseng?

Caroline Brinchmann (Foto: Dan P. Neegaard) sier: Hvis du bare har svømt i basseng med 28 grader, så kan det bli et sjokk hvis du plutselig faller ut i sjøen.

Brinchmann er svømmeskoleansvarlig i Lambertseter Svømmeklubb.

Vannet i naturen er annerledes enn i et basseng, forklarer hun:

• Det er kaldere
  • Det kan være strømmer og bølger
  • Mange synes det kan være skummelt at det er mørkt, og at det flyter ekle ting i sjøen

Mathilde og Milo må ligge og flyte på ryggen i ett minutt. (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Vil unngå drukning

Det er også utendørs at det skjer flest drukningsulykker, forteller Jan Kjensli i Svømmeforbundet.

– Derfor bør man ha gjort noen erfaringer om hvordan det er å svømme ute. Og kjent på kroppen hva man må gjøre for å takle det og komme seg inn til land. Da er man forberedt hvis noe skulle skje, sier Kjensli.

Det er ganske kaldt i vannet. Men Mathilde og venninnene synes det er gøy med utesvømming. (Foto: Dan P. Neegaard )

Barn er blitt dårligere til å svømme

Norske 10-åringer har aldri hatt så dårlige svømmeferdigheter som nå, viser en ny undersøkelse fra Svømmeforbundet. Hele 6 av 10 sier de ikke klarer å svømme 200 meter, som man skal kunne i 4. klasse.

– Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det er sånn, sier Kjensli.

Han tror koronapandemien og at mange elever mistet en del svømmeundervisning i fjor, kan være en del av grunnen. Men også at barn i Norge begynner med svømmeundervisning altfor sent.

Milo, Mathilde og Myr mener alle burde ha svømming både inne og utendørs på skolen. (Foto: Dan P. Neegaard )

Føler seg trygge

Mathilde, Myr og Milo føler seg trygge ute i det kalde og mørke fjordvannet.

Det er både gøy og nyttig å ha svømming utendørs, mener de tre.

– Det fungerer bedre at det faktisk er i ordentlig hav. Så hvis vi faller ut av en båt, så vet vi hva vi skal gjøre, sier Myr.

Kunnskapsministeren svarer

Det står i læreplanen at barn skal lære å berge seg selv ute. Men få skoler i Norge har utesvømming.

Hva gjør politikerne for at alle elever skal få muligheten til å ha utesvømming?

Guri Melby, kunnskapsminister fra partiet Venstre (Foto: Jil Yngland, NTB) sier: Jeg håper at så mange elever som mulig får øve på å svømme ute, men det er ikke noe krav om at elever skal ha svømmeundervisning ute. Norge er et land der det er veldig forskjellig hvor lett det er å øve seg på å svømme ute. Noen skoler ligger langt unna både hav og innsjø. Derfor kan vi ikke kreve at alle skal få det til. I 10. klasse skal elevene få øve på livberging i vann ute, uansett hvor de bor. Det må alle skoler få til.

Dette skal elever klare

1. 1Etter 4. trinn: Kunne svømme hvis de faller ut på dypt vann, svømme 100 meter på magen, dykke ned og hente en ting med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter, så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land.
  2. 2Etter 7. trinn: Kunne berge seg selv i vann.
  3. 3Etter 10. trinn: Forstå og gjennomføre livredning i vann ute.

Det varmeste badevannet i Norge akkurat nå er på Gjerdesanden ved Giske i Møre og Romsdal. Der er det over 24 grader i vannet!

Kari Mette Hole