Hva deler foreldrene dine om deg på nett?

Selma og faren hennes Olav(Foto: Marie von Krogh )

Barn skal få være med og bestemme hva som deles av bilder og informasjon om dem. For to år siden sa Selma fra til faren sin.

Selma var 14 år og lå i sykehussengen etter en operasjon. Hun følte seg ekkel og sliten. Faren ville dele med familie og venner at det hadde gått bra. Klikk! Han tok et bilde og delte det på Facebook.

Da orket ikke Selma mer av alle bildene pappa la ut.

– Pappa delte først bilder fra karatekamper eller fra at jeg sto på pallen. Det var også helt vanlige bilder fra ferier og sånt, sier Selma.

Slik kan det se ut når foreldre vil dele bilder av barna sine.(Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Nå er hun blitt 16 år. NRK skrev om Selma først.

Visste du at foreldrene dine delte bilder?

– Ja, de spurte meg jo, ish, men mest skjønte jeg det fordi de sa at jeg fikk kommentarer på at jeg var flink og så tøff ut.

Først syntes Selma det var stas at folk sa fine ting om henne. Men så snudde det, den dagen på sykehuset.

Selma (16). Foto: Marie von Krogh Jente med brunt glatt hår og rosa hoodie sier: – Jeg kjente at jeg ikke gadd at det fantes et bilde av meg når jeg så så sliten ut. Da ga jeg beskjed til pappa.

Pappa hørte etter

Og pappa Olav Kolltveit syntes det Selma sa, var lurt.

– Jeg slettet det bildet. Det lå bare ute i ti minutter, sier Olav.

Nå har han slettet gamle bilder, og han legger ikke ut nye bilder uten at Selma har sagt ja.

Men hvorfor ville du dele bilder før?

– Det er jo fordi jeg er stolt av ungen. Jeg har lyst til å vise henne frem, sier han.

– Jeg lærte mye av dette, sier faren til Selma.(Foto: Marie von Krogh / Marie von Krogh )

Slik snakker du med foreldrene dine – Selmas tips

• Du bestemmer selv om du vil at noen skal dele et bilde, video eller informasjon om deg.
  • Det er viktig at du ikke sier ja bare for å gjøre foreldrene dine glade.
  • Ikke vær redd for å ta opp temaet. Det handler om deg.

Bedre lover for barn

Tre av fire foreldre i Norge deler bilder og videoer av barna sine i sosiale medier, ifølge en undersøkelse fra Unicef.

Flere vil at barn skal få være med og bestemme hva som deles av bilder og informasjon om dem. I en ny rapport skriver eksperter at barns personvern må bli bedre.

– Nå deles det altfor mye på nettet uten at barn får lov til å si ja eller nei til det, sier Grunde Almeland, politiker for partiet Venstre.

Venstre har foreslått at Stortinget skal beskytte barn og unge på nett. De foreslår:

• nye lover og regler
  • at barn og foreldre skal lære mer om personvern
  • at det blir forbudt for foreldre som er influencere, å bruke barna sine i reklamer

Slik snakker du med foreldrene dine – Benjamins tips

• Vær ærlig.
  • Spør hva foreldrene dine deler, og hva de synes er greit.
  • Hvis foreldrene dine ikke hører på deg, kan du snakke med en lærer, foreldrene til en venn eller eldre søsken.
Kristin Storrusten