Stor test: Har ananas noe på pizza å gjøre?

Disse seks barna har testet pizza med og uten ananas. Hva er best?(Foto: Tomm W. Christiansen )

Spørsmålet engasjerer mange. Vi tok en stor test for å avgjøre spørsmålet én gang for alle.

«Ananas ødelegger pizzaen.» Det skrev Marius (10) fra Spikkestad nylig i et leserinnlegg i Aftenposten Junior.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Flere er uenige og tar ananasen i forsvar:

«ANANAS ER GODT PÅ PIZZA SYNS JEG!», skriver Ellinor (9) til Aftenposten Junior.

«Du kan ikke bare si at ananas er «fake», og at ingen liker det», skriver Frans.

Marius selv synes det er «kult og rart» at innlegget hans har engasjert så mange.

Marius (10) (Foto. privat) sier: Ananas hører ikke til på pizza og det ødelegger jo! De fleste er enige med meg, men jeg kjenner én som er uenig.

Ville forby ananas

Det er ikke bare i denne avisen krangelen om ananas på pizza har kokt.

En av verdens mest kjente kokker, Gordon Ramsey, sa dette i et TV-program, ifølge TV 2:

Gordon Ramsey (Foto: Kevork Djansezian, Reuters/NTB) sier: Man har for f*** ikke ananas på pizza!

Islands president, Gudni Jóhannesson, gikk enda lenger. Under et skolebesøk sa presidenten at han ville forby ananas på pizza hvis han hadde hatt makt til å gjøre det.

Kjendiskokk Eivind Hellstrøm synes derimot det går greit å putte den søte frukten på pizza.

Eyvind Hellstrøm (Foto: Berit Roald, NTB) sier: Hvis ananasen og pepperonien er god, er det helt greit med pepperoni og ananas på pizza. Men trenger ikke lage et verdensproblem ut av det.

Det sier han i en Tiktok-video.

Mathias, Theodor, Signe, Leah, Sindre og Wilhelm tester pizza for Aftenposten Junior. (Foto: Tomm W. Christiansen )

Stor test

Vi tok med seks pizzatestere for å avgjøre spørsmålet.

• Tre av dem trodde ikke ananas ville være godt på pizza.
  • De andre var usikre eller hadde ikke smakt det før.

Testerne fikk smake på én bit med ananas og én bit uten ananas på pizzaene. (Foto: Tomm W. Christiansen )

De fikk to pizzaer, én med kylling og én med pepperoni. De smakte på begge variantene med og uten ananas. Hva er best?

– Det smaker søtt, sier Theodor etter å ha svelget en bit med ananas-pizza.

– Men pizza skal jo ikke smake søtt! sier Mathias.

Det er ulike meninger blant testerne om ananas er godt eller ikke.(Foto: Tomm W. Christiansen )

Sindre og Wilhelm synes pizzaene uten ananas var best. Mens Leah synes den med ananas på var best.

– Det var like godt med og uten ananas, mener Signe.

Theodor er uenig.

– Ananasen var ikke god, den passet ikke på pizzaen, sier han.

Wilhelm tar den siste pizzabiten. – Men da tar jeg av ananasen, sier han. (Foto: Tomm W. Christiansen )

Dette sier testerne

Er ananas på pizza greit?

Dette sa våre seks pizza-testere:

• Tre av seks sier ja
  • Tre av seks sier nei
  • En sier at begge deler er godt
Leah (9), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Det var best med ananas. Jeg vet ikke helt hvorfor.
Wilhelm (8), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Jeg synes det smaker som godteri på pizza. Det passer ikke, det er rett og slett for søtt.
Mathias (8), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Ananasen smakte ingenting, men det passer ikke på pizza. De som liker søte ting på pizzaen, burde smake.
Theodor (9), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Det er som å spise vanlig pizza, bare søtere.
Signe (9), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Begge deler er godt. Jeg liker litt sterk smak, og det var deilig og saftig med ananas.
Sindre (8), (Foto: Tomm W. Christiansen) sier: Det er OK. Det er faktisk godt. Man smaker ikke ananasen.

Dette mener pizzakokken

– I starten tenkte jeg også «neeeei». Men da jeg smakte det, ble jeg overrasket. Folk som blir sure for ananas på pizza, har ofte ikke smakt det selv, sier pizzakokk Elio Corsi.

Han kommer fra pizzaens hjemland, Italia, og han har flere medaljer fra pizza-VM.

Elio Corsi har vunnet NM i pizza flere ganger og har medaljer fra både EM og VM. (Foto: Privat )

I Italia er det ikke vanlig å ha ananas på pizza, mener Corsi. Han tror grunnen til at ananasen skaper så mye krangel, er at mange har et sterkt forhold til pizza – og hvordan pizzaen burde være.

– Folk liker ikke å putte nye ting på den, sier han.

Selv lager han ikke pizza med ananas, men tror han kan komme til å gjøre det i fremtiden.

– Når ingrediensene smaker godt sammen, hvorfor ikke?