– Russedressen skal bli slitt og lukte litt vondt etter hvert

Thomas og Alvilde er president og visepresident for russen i Oslo. Det betyr at de er valgt for å snakke på vegne av russen. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Hvorfor har de russekort? Og vasker de dressen? Russepresidenten og visepresidenten forteller hvordan det er å være russ.

(Denne saken er fra 2022.)

De går rundt i røde og blå dresser. Noen kjører fargerike busser og spiller høy musikk. Hva er egentlig poenget med å være russ?

– Russetiden handler om å feire 13 års skolegang med vennene sine, sier russepresident Thomas Aasen til Junior-journalistene Tuva og Gabriel.

De har stilt ham og visepresident Alvilde Bardum spørsmål om alt de lurer på om russen.

Russekortet til Thomas(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Navn: Thomas Aasen

Stilling: Russepresident i Stor-Oslo

På buss: Sussebæssen

Alvildes russekort(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Navn: Alvilde Bardum

Stilling: Visepresident for russen i Stor-Oslo

På buss: Chickago

Kort, dress og knuter

Hva er meningen med russekort?

– Det er på en måte din egen lille ID i russetiden. Meningen er å ha noe gøy å vise frem og ha et lite minne, sier Alvilde.

Tar dere noen gang av russedressen?

– Jeg sover ikke i den. Men ute skal du egentlig bruke russedressen hele tiden, sier hun.

Vasker dere den?

– Det er ikke lov! Da må du klippe av buksebenet. Litt av greia med russedressen er at den skal bli slitt og lukte litt vondt etter hvert, sier Alvilde.

Hva er russeknuter?

– Du fester ting i russeluen etter forskjellige utfordringer du gjør. For eksempel å ake ned slottstrappen på et akebrett. Da får du et bilde av kongefamilien i luen, sier Thomas.

Tuva og Gabriel fra Jar i Bærum intervjuet de to russene. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Passe på hverandre

Hvordan blir man med på en buss?

– Du finner noen venner du har lyst til å feste med i russetiden. Og så bestemmer dere kanskje at dere har lyst til å skaffe en buss, sier Thomas.

I år har det vært en del snakk om russ som ikke får være med på busser. Det er nok noen som skulle ønske de var på en buss, og som kan føle seg utenfor i russetiden, mener Thomas.

– Det viktigste enten man er russ eller ikke, er å passe på hverandre og inkludere folk man ser rundt seg. Da blir russetiden bedre for alle, sier han.

Krangler rødruss og blåruss? – Nei, vi disser hverandre litt for gøy, men ikke noe mer enn det. Vi er gode venner, forteller Thomas og Alvilde.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Hva koster det?

Du velger selv hvor mye penger du vil bruke på russetiden, forteller de to. Det kan bli dyrt hvis du vil være med på en buss.

– Men alle samler inn penger sammen, og man deler på utgiftene likt, sier Alvilde.

Hvor mye koster en russedress?

– Rundt 2000 kroner, sier Alvilde.

– Det er også flere som lager sin egen russedress, sier Thomas.

Er dere redd for at russefeiringen går ut over karakterene? – Når man fester så mye, kan det gå ut over karakterene dine. Men det er fullt mulig å gjøre det bra på skolen selv om man er russ, sier Alvilde.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Festing og skole

Thomas og Alvilde synes det er veldig gøy å være russ. Det beste:

• Å ha det gøy med vennene sine en hel måned
  • Dra på russetreff og møte russ fra hele landet

Blir det mye kyssing i russetiden?

– Det blir en del kyssing blant de single. Det blir litt kjærestegreier, absolutt, sier Alvilde.

Er det noe som er kjedelig?

– Du må fortsatt gå på skolen. Så du må klare å kombinere russetid og skole, sier Thomas.

Er det noen ganger teit å være russ?

– Innimellom føler jeg meg litt teit. Første gang jeg gikk rundt alene i russebuksen, følte jeg at alle så på meg, sier Alvilde.

Å være russepresident betyr at du er valgt til å være den som snakker på vegne av russen, forklarer Thomas.(Foto: Tomm W. Christiansen / Aftenposten )

Russ

• Alle kan velge å være russ går det siste året på videregående skole.
  • Det er en feiring av at man (snart) er ferdig med skolen.
  • Tradisjonen er over hundre år.
  • Fargen på dressen viser hvilken linje du går på videregående, men det er også lov å velge selv. De vanligste er rød, blå, sort og grønn.

Oppgaver

A. Finn svaret i teksten

1. Hvor mange år går man på skole før man er russ?

2. Hva må russen gjøre for å få bilde av kongefamilien i russeluen?

3. Hva synes Thomas og Alvilde er mest gøy med å være russ?

4. Hvor gammel er tradisjonen med å være russ?

B. Lag ditt eget russekort

• Lag et russekort. Tegn et portrett av deg selv og skriv hva du vil på kortet.

C. Diskusjonsoppgave

• Se for dere at dere er russ. Hva kan dere gjøre for at alle i klassen blir inkludert i feiringen? Diskuter i klassen.
Kari Mette Hole