Gabriele (10): – Jeg gleder meg til sommerferie

Gabriele (10) bor i Monaco. (Foto: Privat )

Gabrieles klasse pleier å ha show for foreldrene og skoleavslutning på stranden i Monaco. – Vi har piknik og bader, sier han.

Når slutter skolen dette semesteret?

– Vi slutter 30. juni, og da har vi to måneders sommerferie. Vi begynner på skolen igjen 6. september. Jeg gleder meg til sommerferie.

Planlegger klassen din å gjøre noe spesielt sammen før ferien?

– Ikke dette året på grunn av koronapandemien, men vanligvis pleier vi å ha et show for foreldrene. Det hender også at vi har dratt sammen på stranden i Monaco for å ha piknik og bade.

Hva pleier du å gjøre i sommerferien?

– Jeg er alltid i USA i en måned, på en leir, og så pleier jeg å være en måned i Italia med familien min. Foreldrene mine er opprinnelig fra Italia, og vi liker å feriere på Sardinia (Italias nest største øy).

Er det noe spesielt du ser frem til i år?

– Jeg håper å kunne reise til Cavalo Island, det er en liten øy med nydelige strender, hvor jeg også kan kjøre golfbil.

Hvordan er det i Monaco på sommeren?

– Det er masse turister som kommer hit, og havnen pleier å være full av store båter. Jeg vet ikke helt om jeg liker hvordan Monaco er i ferietiden, for jeg pleier jo ikke være her ...

Hva burde norske barn oppleve om de reiser til Monaco?

– Jeg anbefaler museet Oceanic og Larvotto-stranden. Det er også en rosepark i bydelen Fontvieille, som er fin å se. Men aller best er den lille stranden nedenfor prinse-palasset, hvor det er fint å snorkle!

Gabriele (10)

1. 1Søsken: 1
  2. 2Bor: Monaco
  3. 3Favorittfag: Matte
  4. 4Favorittmat: Pasta carbonara
  5. 5Hovedstad: Monaco
  6. 6Språk: Fransk

Monaco ligger vakkert til ved vannet. Det er mange turister og flotte båter der. (Foto: Benoit Tessier, Reuters/NTB )

Hvert år arrangeres et av verdens største Formel 1-løp i Monaco. (Foto: Eric Gaillard, Reuters/NTB )

Monaco

• Har drøyt 39.000 innbyggere og ligger helt sør i Frankrike.
  • Er kjent for å være et av de rikeste stedene i verden. Det er veldig dyrt å bo der.
  • Er også kjent for dem som følger sport. Monaco arrangerer blant annet et berømt Formel 1-løp i tillegg til en stor tennisturnering. Laget Monaco er også gode i fotball.
Anne Myklebust Odland