Russeklær er blitt populært på barneskolen

Tre jenter som står med armene rundt hverandre og smiler foran et lekestativ

Sara (12), Iselin (12) og Frida (12) har alle hevet seg på University-trenden. (Foto: Jarle Aasland )

Politikerne vil stoppe kjøpepress mot barn.

En lengre versjon av denne teksten sto først i Stavanger Aftenblad.

– De er fine og du kan «style» dem lett. Også er de «comfy» og «chill», sier Frida (12) og Iselin (12). De er ikke russ før i 2030. Likevel går de rundt i russegensere.

De går i 7. klasse på Vaulen skole i Stavanger, og her er hettegensere fra klesmerkene Russemerch og University populære. Bedriften Russedress står bak begge merkene. De tjener mye penger på det.

Jentene følger med på trender på sosiale medier. Fra venstre Frida (12), Sara (12) og Iselin (12). (Foto: Jarle Aasland )

Førte til kaos i Bergen

I påsken måtte politiet stoppe en konkurranse som Russemerch arrangerte, fordi flere hundre ungdommer møtte opp i Bergen sentrum, ifølge Bergens Tidende. Nå sier de som arrangerte det, at de ikke vil gjøre noe lignende igjen.

Russemerch har over 100.000 følgere på Tiktok. Det er her elevene på Vaulen skole forteller at de har sett klærne.

– Da folk begynte å kjøpe det, var det fordi det var populært på sosiale medier, og nå er det blitt veldig kult og populært, forteller 12-åringene.

Tre jenter med blå hettegensere står i et klatrestativ og smiler

I skolegården på Vaulen skole er hettegenserne fra University vanlige blant jentene. Fra venstre Frida (12), Iselin (12) og Sara (12). (Foto: Jarle Aasland )

– Både status og passform

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener at det er et stort trykk fra dem som selger russe-ting, om å bruke penger.

– Jeg hører jo at de rekrutterer agenter i 7. klasse for å jobbe for dem, fronte merkevaren og spre et positivt budskap. Det er viktig at Forbrukertilsynet ser på om det russe-bedriftene gjør, er i tråd med regelverket, sier hun.

Hun sier at hun ikke kan blande seg opp i hva barn har på seg, men hun vil gjøre noe med kjøpepresset. Regjeringen har bedt Forbrukertilsynet om å sjekke russe-bedriftene ekstra godt i år.

Også tiendeklassingene Anna (15) og Rubina (15) på Kristanslyst ungdomsskole liker også å gå med russe-hettegensere.(Foto: Malene Møller-Hansen )

– Følger alle lover og regler

Russedress, som selger klærne, sier at de følger alle lover og regler for reklame og salg, også de spesielle reglene for kunder som er under 18 år.

– Vi selger plagg til kunder i alle aldre, men flertallet av kundene er fra 16 år og oppover, skriver Knut Lyngstad i Russedress i en e-post til Aftenbladet.

Han sier at det er helt ukjent at noen skulle «rekruttere agenter», slik kunnskapsministeren sier.

– Det er ikke noe vi driver med, skriver han.

Geir Søndeland,
Klaus Gustafsson,