Han har laget en av verdens mest populære låter

En mann med mørke fletter, hvit og sort stripete skjorte og store perlekjeder rundt halsen som ser ned foran en rød bakgrunn.

Chukwuka Ekweani, bedre kjent som CKay, har laget superhiten «Love Nwantiti».(Foto: Warner Music South Africa )

Hele verden danser til «Love Nwantiti». Her er alt du må vite om superhiten og ham som har laget den.

Ah-ah-ah-ah-ah-ah
Ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah-ah

Sjansen er stor for at du har hørt denne strofen i det siste og sett noen danse til den.

Låten «Love Nwantiti (ah ah ah)» er nemlig i godt over en milliard videosnutter, danser og tutorials på Tiktok.

Artisten CKays sang er brått blitt den største hiten som har kommet fra Afrika noen gang, ifølge magasinet Bloomberg. Hvordan ble den så stor?

En mann med lilla hår på toppen og oransj under står i en åker med en bukett oransje blomster i hånden.

CKay kommer fra Nigeria i Afrika. (Foto: Warner Music South Africa )

Hvem er CKay?

Artisten CKay heter egentlig Chukwuka Ekweani. Han er 26 år og vokste opp i byen Kaduna, nord i Nigeria. CKay var veldig flink på skolen, og foreldrene ønsket at han skulle satse på studier.

Men 18 år gammel flyttet CKay isteden til Lagos, den største byen i Nigeria, for å følge musikkdrømmen.

Slik ble «Love Nwantiti» til

CKay har sagt at han er en fyr med mye følelser. Han var forelsket da han lagde «Love Nwantiti».

Låten fant han på en sen kveld hjemme i stuen sin for to år siden. Da han gikk og la seg, hadde ikke refrenget noe tekst.

Men da han våknet, fant han ut at det catchy «Ah-ah-ah-ah-ah-ah»-refrenget var kult sånn som det var.

En mann med lilla hår og en dame med mørkt hår sitter i en lilla bil med åpent tak sammen med masse blomster.

CKay kaller seg Africas boyfriend (Afrikas kjæreste) på Instagram. (Foto: Warner Music South Africa )

Tok av på Tiktok

Låten ble sluppet i fjor og ble ganske populær i Nigeria og noen andre land.

Men først for to måneder siden fikk CKay vite at «Love Nwantiti» ble brukt i en danse-challenge på Tiktok.

– Jeg regnet ikke med at den kunne bli stor på nytt. Takk og lov, jeg tok feil, sa CKay til magasinet Rolling Stone.

Siden da har mange millioner danset til «Love Nwantiti». Låten har nådd topplister over hele verden, og musikkvideoen har vært den mest sette på Youtube.

– Drømmen min var alltid å lage musikk hvor jeg ikke måtte endre «sounden» min, og det ville berøre hele verden. Så det er fantastisk å få gjøre det nå, sier CKay til nettstedet Billboard.

Barn bestemmer hva som blir populært

Hvordan kan egentlig en låt plutselig bli så populær i hele verden?

Audun Molde (Foto: Jonatan A. Quintero) sier: Nå er det barn og unge som bestemmer hva som blir populært. Ut fra hva de ser på og danser til på Tiktok og hører på på Spotify.

Han er ekspert på populærmusikk.

Tiktok er akkurat nå det viktigste stedet for å få en låt til å bli en megahit, forklarer Molde.

– Når mange nok barn og unge begynner å danse til en sang på Tiktok, sprer det seg fort!

En dame med mørkt oppsatt hår poserer foran en oransje bakgrunn og ser veldig glamorøs ut.

Cardi B (29)(Foto: Charles Sykes/Invision, NTB )

Andre låter som er blitt store på Tiktok

• «WAP» av Cardi B og Megan Three Stallion
  • «Laxed (Siren Beat)» av Jawsh 685 (Jason Derulos remiks «Savage Love» ble også stor)
  • «Savage» av Megan Thee Stallion
  • «Lottery (Renegade)» av K Camp
En mann i sort dress med hvit, åpen skjorte under poserer foran en hvit bakgrunn.

Jason Derulo (32)(Foto: Axel Schmidt, TT NYHETSBYRÅN/NTB )

Kilder: Bloomberg, Rolling Stone, Billboard

Visste du?

’Love nwantiti’ er igbo, et vanlig språk i Nigeria, og betyr ’liten kjærlighet’.