Kan se vulkanutbruddet fra verandaen

Aaron og Filippa står på verandaen. I bakgrunnen kan man se vulkanen.

Aaron (11) og Filippa (9) kan se vulkanen fra huset sitt. (Foto: Privat )

Aaron og Filippa fra Norge bor på øya La Palma der det er et stort vulkanutbrudd.

– Det er fryktelig. Jeg kjenner mange som har mistet huset sitt, sier Aaron til Aftenposten Junior.

Vulkanutbruddet på den spanske øya har holdt på i flere uker. Mange mennesker har måttet flytte for å komme seg bort fra den farlige vulkanen. Mange bygninger er blitt dekket av lava. Vulkanen har også skapt giftige gasser for dem som lever på øya.

Aaron husker godt hvordan det startet.

– Jeg spilte med lillesøsteren min, så sa mamma plutselig «fort, fort». Så gikk vi ut på terrassen og så masse røyk fra et stort fjell, forteller han.

Bilde av Aaron, Filippa og familien ved vannet.

Familien til Aaron og Filippa bor på den spanske øya La Palma. Den er en del av Kanariøyene. Siden vulkanutbruddet har de stort sett holdt seg inne.(Foto: Privat )

Savner skolen

Det er flere uker siden de to kunne dra på skolen. Det er blitt mye Lego og Playstation.

– Jeg vil tilbake på skolen. Jeg savner å være med vennene mine, sier Filippa.

Selv om det var et stort vulkanutbrudd som har vært farlig for mange mennesker, var ikke de to veldig redde.

– I starten synes jeg det var litt skummelt, men vulkanen er langt unna der vi bor, sier hun.

Hører smell

Aaron, Filippa og familien bor cirka 5 kilometer fra vulkanen i en by som heter Los Llanos de Aridane. På kvelden kan de se den røde lavaen fra vulkanen når de står på verandaen.

De forteller også at de kan høre buldring og smell fra vulkanen. Og Aaron mener at han kan lukte vulkanen.

– Det lukter en blanding av bål og bensin. Det gjør vondt å puste det inn, sier han.

Sammen med moren reiste de en periode bort fra byen de bor i, og til en liten hytte nord i landet, slik at de kunne være ute i frisk luft. Etter vulkanutbruddet er nemlig luften blitt dårlig der de bor.

Utbruddet har laget en ny øy

Det store vulkanutbruddet på La Palma har gjort øya større. Lava som rant ned fra vulkanen, har kjølnet og er blitt til en halvøy.

Oversiktsbilde av La Palma som viser at det er blitt laget en ny øy.

Lava gjør øya La Palma større. (Foto: Reuters TV/NTB )

Nå lurer mange på hva halvøya skal brukes til i fremtiden.

Vulkanekspert Olivier Galland sier til Aftenposten at det kan bli et fint turistområde.

Han tror det vil gro trær eller planter på halvøya, men at det vil ta veldig mange år.

Får hjelp

Det er stadig utbrudd fra vulkanen på La Palma. Lederne i Spania har gitt over 2 milliarder kroner for å hjelpe til.

Forskere sier til engelske Sky News at det kan vare i alt fra mange uker til mange måneder.

Fisken rømte

Noen forskere mener at før menneskene skjønte det, kan fiskene i havet utenfor La Palma ha oppdaget at det ville bli et vulkanutbrudd.

Den skal nemlig ha forsvunnet derfra flere uker før utbruddet startet.

– Det er ikke utenkelig, sier Frode Vikebø til NRK. Han er forsker og kan mye om havet.

Vulkaner

• En vulkan er et hull i jordskorpen, der flytende stein og gass fra innsiden av Jorden kan flyte ut.
  • Ofte ser en vulkan ut som et stort fjell, men istedenfor en fjelltopp er det et stort hull på toppen.
  • Lava er smeltet stein på utsiden av vulkanen.
  • Magma er smeltet stein inni vulkanen.

La Palma er en av de syv Kanariøyene. Andre kjente øyer der er Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote.Kilde: Wikipedia

Sindre Trygsland