– Jeg blir ikke redd for å falle

Cassandra løftes opp og står på toppen av pyramiden de har laget.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Norge er blant verdens beste i cheerleading. Disse jentene er blant mange tusen som driver med sporten.

Cassandra står på toppen av en pyramide, løftet høyt over bakken. Dette er noe de gjør ofte i cheerleading. Utøverne jobber som et lag for å gjøre kule stunts.

– Det er gøy å stå på toppen av pyramiden. Jeg blir ikke redd, for jeg vet at resten av laget tar meg imot, sier Cassandra.

Noen ganger kan det gå galt. Da står resten av laget klar for å ta imot dem som faller.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Samarbeid er veldig viktig i cheerleading. Alle må hjelpe til for at de skal klare å gjøre kule ting.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Så på film

I Norge driver over 5000 med cheerleading.

– Jeg ville starte med cheerleading, fordi det var mange stunts og sånt. Jeg så på mange filmer. Så spurte jeg faren min om jeg kunne starte, sier Kristine.

Selma, Bianca og Kristine synes cheerleading er veldig gøy. De mener flere bør prøve.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Hun og mange andre jenter var nylig på en sommerleir med OCT Galaxy. Det er en cheerleadingklubb i Oslo.

– Man trenger egentlig ikke å kunne noe spesielt for å starte med cheerleading. Det er mange flinke trenere som kan hjelpe deg, sier Bianca.

Hun har drevet med sporten i fem år.

– Det kuleste med cheerleading er å gjøre stunts. At man løfter hverandre opp og tar imot og kaster og alt sånt, sier Selma.

Det er flest barn og unge som begynner med cheerleading. Her er flere barn i aktivitet på sommerleiren.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Vil ha flere gutter

Flere og flere begynner med cheerleading. Men én ting er det fortsatt ikke så mange av: gutter.

Mer enn ni av ti som driver med cheerleading, er jenter, ifølge Norges Amerikanske Idretters Forbund.

– Det er litt rart, for alle har muligheten til å melde seg på cheerleading, sier Kristine.

Jentene fra Oslo-klubben er klare på at guttene bør prøve sporten.

– Jeg synes også det er litt rart. Det bør være flere gutter, sier Selma.

Blant verdens beste

I cheerleading er det også EM og VM. Og Norge er faktisk et av de beste landene i verden.

– Vi er blant de fem beste landene. I EM nylig ble det flere gull i tillegg til flere andre medaljer. Det er veldig gøy å se, sier Daniela Ohnstad, som jobber i forbundet.

Dette er et av Norges lag som nylig var med i VM.(Foto: Norges Amerikanske Idretters Forbund )

De siste årene er cheerleading blitt mer profesjonelt. Før var det noe man gjorde for å underholde, for eksempel i pausene på basketballkamper. Cheerleading er blitt en egen idrettsgren.

– Men jeg tror ikke det er noen i Norge som tjener nok penger til å leve av å være cheerleader, sier Ohnstad.

Hun sier at folk driver med cheerleading mange steder i Norge.

Slik er en konkurranse

• Laget øver inn en rutine med forskjellige ting, som dans, «stunts» og pyramider.
  • Fem dommere ser på og gir poeng fra 1 til 100.
  • De med høyest poengsum vinner.

Kilde: ecteagles.no

Visste du?

Erling Braut Haaland scoret to mål i sin første Premier League-kamp. Det skjedde da laget hans, Manchester City, nylig slo West Ham 2–0.

Sindre Trygsland