Voksne bestemte alt. Da fikk barna en idé.

– Urealistiske ting, som å sette en enhjørning på taket, går nok ikke. Men vi tar det med til voksen-styremøtet uansett, sier Kaisa (til venstre). Her diskuterer hun forslag til barnestyremøtet med Elly. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Snøkanon, grillfest og musikk i bakgården. Barna som bor i dette borettslaget i Oslo, har mange forslag til hvordan det kan bli bedre der de bor. Men de følger alltid én viktig regel.

I bygningen der Kaisa (10) og Elly (9) bor i Oslo, bestemte de voksne alt. Men så fikk de to jentene en idé: De ville lage et barnestyre.

– I barnestyret kan barna komme med meninger om hvordan vi bør ha det i bakgården, sier Kaisa.

Banket på hos sjefen

Da Kaisa og Elly fikk ideen, gikk de og banket på døren til André Borlaug Grønningen. Han er leder av voksenstyret i borettslaget. «Kan vi starte et barnestyre?» spurte jentene.

På møtet diskuterer barna hva som kan gjøres for at borettslaget skal bli enda bedre. Fra venstre: Aya, Arne-Kristoffer og Solveig.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Grønningen svarte ja.

– Det var en helt super idé. Vi voksne tenker ofte på avløpsledninger og sånn. Vi kan glemme at barna også har ønsker, sier Grønningen.

Snøkanon i bakgården

Egentlig får ingen over 18 år være med på barnestyremøtene. Men Aftenposten Junior får se på et av møtene.

Seks barn sitter i sofaen. Lederne Kaisa og Elly ber dem komme med forslag. Arne-Kristoffer rekker opp hånden først.

– Jeg savner én ting: en snøkanon i bakgården. Da hadde det blitt morsommere, sier han.

– Jeg kan ikke love at de voksne sier ja, men vi tar med forslaget, sier Kaisa.

Kaisa skriver opp forslagene barna kommer med på et ark.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

En viktig regel

Det er én viktig regel når man skal komme med forslag i barnestyret: Du skal ikke tenke på hvor mye det koster.

Hvorfor er det en regel?

– For hvis barna tenker på penger, mister de fantasien sin. Da blir det kjedelige forslag, sånne som voksne også kommer med, sier Elly.

Disse sakene har barnestyret allerede fått igjennom

• Lekekasse
  • Flere leker ute
  • Dele av fellesboden til barnerom
  • Male sykkelskuret
  • Fikse sandkasse
  • Kanskje: hengekøye, lite badebasseng og trampoline

Kaisa sjenker drikke til møtedeltagerne. De som kommer på møtet, kan velge mellom vann, iste og saft.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Tar med forslagene

Det kommer mange andre forslag på møtet, som for eksempel musikk i bakgården og å arrangere grillfest om sommeren.

Kaisa og Elly lover å ta med forslagene på det neste voksen-styremøtet de skal være med på.

Hva håper dere at barnestyret skal få til?

– At bakgården skal bli bedre. Det er også viktig at forslagene vi kommer med, faktisk blir noe av, sier Elly.

Alle barn i skolealder får komme på dette barnestyremøtet. Hvis du vil starte et barnestyre der du bor, spør lederen for voksenstyret.

Nicholas Bergh