Vurderte å slutte med håndball. Nå kan han vinne VM-gull.

Bjarte Myrhol blir en viktig spiller for Norge i VM.(Foto: NTB )

Landslagsspiller Bjarte Myrhol har hatt mange problemer det siste året. Men én ting har motivert ham veldig: å spille håndball-VM.

Bjarte Myrhol (38) er Norges kaptein og blir en viktig spiller i håndball-VM, som begynner i Egypt 13. januar. Men det var lenge usikkert om han kunne være med.

Det siste året har Myrhol hatt mange problemer:

Januar 2020: Leger måtte fjerne 25 centimeter av tarmen til Myrhol. Grunnen var at han hadde fått små hull på tarmen, som gjorde veldig vondt.

Mars 2020: Myrhol fikk koronaviruset og ble syk.

September 2020: Myrhol måtte få skulderen operert. Den hadde gjort vondt lenge.

Et merkelig år

– 2020 var et merkelig år. Familien min har det veldig bra, vi har fått et barn til, en liten gutt som heter Håkon. Men håndballen, som er jobben min, har vært vanskelig, sier Myrhol.

Hvilken periode var verst?

– Denne høsten. Jeg fikk en skulderskade og måtte jobbe hardt for å komme i form og rekke VM, sier Myrhol.

Bjarte Myrhol ble frisk i tide til VM. Men han tror skulderen kommer til å gjøre vondt i mange av kampene. Han kan fortsatt ikke skyte så hardt som før.(Foto: NTB )

Ser på andre idrettsstjerner

Har du vurdert å slutte?

– Ja, det har jeg. Spesielt i 2020 har jeg tenkt på det oftere og oftere, dessverre. Da jeg hadde så mye motgang, med skader og sykdom, vurderte jeg om det er verdt å spille håndball.

Hvordan klarer du å holde deg motivert og komme tilbake?

– Jeg har gjort forskjellige ting. Noen ganger funker det å se sportsdokumentarer, som den om Michael Jordan (basketball) eller Tom Brady (amerikansk fotball). I tillegg vet jeg hvor morsomt det er når det går bra på håndballbanen.

Myrhol har sett videoer av Michael Jordan for å holde motivasjonen oppe. Jordan er en av tidenes beste basketballspillere.(Foto: REUTERS )

Har aldri vunnet

Myrhol har måttet jobbe for å gjøre skulderen sterkere. Dag etter dag med lange og kjedelige treningsøkter. Hele tiden har han tenkt på VM.

De to siste gangene det var VM, tapte Norge i finalen. Derfor har Myrhol to VM-sølv, men ingen VM-gull.

– Det hadde vært helt enormt med VM-gull. Men de to VM-sølvene betyr også enormt mye for meg. Jeg vil gjerne ha gull, men å vinne sølv med et norsk herrelag er også veldig stort.

JUNIOR-JOURNALISTEN: Simen fra Nøtterøy intervjuet Myrhol på video. Simen spiller selv på Nøtterøy Håndball.(Foto: PRIVAT )

Junior-journalisten Simen fikk også hilse på landslagets stjernespiller Sander Sagosen. – Det var skikkelig gøy, sier Simen. Simen spiller midtback, samme posisjon som Sagosen.(Foto: Skjermdump )

Myrhols tips til barn som vil bli gode i håndball

– Lek og kos dere. Prøv dere på mange forskjellige idretter og mange forskjellige ball-leker.

Bjarte Myrhol

Alder: 38

Yrke: Håndballspiller

Klubb: Skjern Håndbold (i Danmark)