– Jeg var redd for å miste vennene mine

Da Vilde fant ut at hun hadde ADHD, gruet hun seg til å fortelle det til vennene. Her er Vilde og venninnen Olivia.(Foto: Glen Musk/ Aftenposten )

Vilde (10) gruet seg til å fortelle vennene at hun hadde fått ADHD.

Da Vilde gikk i 2. klasse, skilte foreldrene hennes seg. I tillegg måtte Vilde måtte bytte skole. På den tiden syntes hun det var vanskelig å konsentrere seg i timene og ble mye sint.

For eksempel kunne hun bli urolig hvis skuffene var åpne i klasserommet eller læreren rotet med ord eller tall.

– Da fokuserte jeg på det i stedet for på timen, sier tiåringen.

Vanskelig å sitte stille

I 3. klasse begynte Vilde å gå til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (Bup). Der får barn og unge under 18 år hjelp med psykisk helse.

– De spurte meg om masse forskjellig. Da fant de ut at jeg hadde ADHD, forteller Vilde.

Vilde forklarer at ADHD (se faktaboks) føles som å ha mange flaggermus i magen. Når kroppen forsøker å få bort flaggermusene, blir hun sint og må gå ut av timen.

– Det verste er etterpå. For da får jeg så dårlig samvittighet, forteller Vilde.

Før treninger pleier Vilde å krangle med faren om hva hun skal ha på seg.(Foto: Glen Musk/ Aftenposten )

De som har ADHD kan:

• være urolige
  • være impulsive
  • synes det er vanskelig å konsentrere seg

Det forklarer Maria Østhassel. Hun er psykolog. Det vil si at hun hjelper mennesker som for eksempel er mye triste eller har mange negative tanker.

Maria Østhassel jobber som psykolog. (Foto: Signe Dons )

Med ADHD kan det for eksempel:

• være vanskelig å sitte stille
  • avbryter andre
  • vanskelig å vente på tur

Det er også veldig ulikt fra person til person. Noen merker man det ikke på i det hele tatt, forklarer Østhassel.

Men når hun først kommer på banen, synes Vilde det er lett å konsentrere seg.(Foto: Glen Musk/ Aftenposten )

Skummelt

Etter at Vilde fikk diagnosen ADHD, fortalte hun det til klassen.

– Det var skummelt. Jeg tenkte at hvis jeg hadde ADHD, ville kanskje ikke vennene være med meg lenger. Jeg var redd for å bli alene, sier hun.

Men det skjedde ikke.

Venninnene støttet henne. Etter at hun fortalte det, har de hjulpet henne når hun blir sint.

– De kommer bort og snakker om noe fint vi kan glede oss til. Da blir jeg rolig, sier Vilde.

Etter treningen må Vilde ta farvel med Olivia. De går på forskjellige skoler og møtes bare på fotballtreningene.(Foto: Glen Musk/ Aftenposten / Synne Søhoel )

ADHD

• ADHD er en diagnose, men ikke en sykdom.
  • Det er ganske vanlig å ha ADHD. I Norge er det 3–5 prosent av alle under 18 år som får diagnosen.
  • Det vil si at i en klasse på 30 elever kan det være én som har ADHD.

Kjendiser som har ADHD:

• Justin Timberlake (artist)
  • Albert Einstein (vitenskapsmann)
  • Emma Watson (spiller Hermine i Harry Potter)
  • Michael Phelps (svømmer)

(Kilde: adhdevelopment.org)

Synne Søhoel Drageset