Må vi slutte med olje?

En kvinne og to jenter står ved en bensinstasjon, og den ene jenta holder en bensinpumpe frem mot kamera

Anniken (11) og Milly (12) er Junior-journalister. De intervjuet Anne Karin Sæther, som har skrevet en ny bok om olje. (Foto: Signe Dons, Aftenposten )

I over 50 år har Norge tjent mye penger på å pumpe opp olje og gass fra sjøen. Mange vil at vi skal slutte, fordi det forurenser. Skal vi fortsette å lete etter og selge det?

Anne Karin Sæther har jobbet med miljø og klima lenge. Nå har hun skrevet boken «Må vi slutte med olje?» for barn og unge.

Synes du at Norge burde slutte med olje og gass?

Anne Karin Sæther (Foto: Signe Dons, Aftenposten) En kvinne i 40-årene med blondt hår står foran en vei med flere biler sier: Ja, jeg synes vi burde sluttet allerede. Men så vet jeg at det er vanskelig å gjøre det, fordi vi tjener så fryktelig mye penger på det. Det er vanskelig å si nei takk til de pengene.

Sæther sier at hun håper vi får gode løsninger fortere enn vi tror nå.

– Det viktigste er at vi slutter med forurensning. Det kan hende vi kan fortsette med olje og gass hvis vi klarer å gjøre det uten å forurense, for eksempel ved å resirkulere.

Det er flere ting vi kan gjøre hvis vi slutter med olje og gass, sier Sæther:

• Vi kan bruke mindre energi, altså spare strømmen.
  • Vi kan bruke fornybar energi, som sol, vind og vann.
  • Vi kan lage ting av andre ting enn olje.
  • Vi kan kjøpe færre ting, sløse mindre og resirkulere mer.

Terje Aasland er olje- og energiminister i Norge. Det betyr at han er den politikeren som har ansvaret for olje og gass i landet vårt.

Synes du at Norge burde slutte med olje og gass?

Terje Aasland (Foto: Naina Helen Jåma, NTB/Kommunikasjon) En mann i 50-årene med kort grått skjegg og dress og slips står foran en hvit bygning og smiler sier: Nei. Vi kommer til å fortsette å lete etter og selge olje og gass.

Han sier at det er fordi vi må være sikre på at vi har nok energi til det vi trenger. For eksempel sluttet Europa å kjøpe gass fra Russland etter at krigen i Ukraina startet. Det ble vanskelig, fordi gass brukes til å varme opp hus og få strøm.

Aasland vil at andre land kan stole på at Norge selger olje og gass.

– Dessuten bruker vi pengene vi tjener, til beste for alle som bor i Norge, for eksempel sykehus og skoler. Vi hjelper også andre land.

Norge tjener mye penger på olje og gass. Er det viktigere enn å stoppe klimaendringene?

– Nei. Men de som jobber med olje og gass, kan mye og vil være med og finne gode løsninger. Vi trenger ny teknologi og nye løsninger for å få mindre forurensning og mer fornybar energi, slik vi har lovet.

En tegning av fire forskjellige ting: Et fly, sminke, gummistøvler og en gammeldags bil.

Dette er noen av tingene som er laget av eller med olje.(Foto: Illustrasjon: Kristine Sand )

Fordeler og ulemper

Det som er bra med å slutte med olje og gass, er at vi får:

• mindre forurensning
  • mindre klimaendringer

Det som er dårlig med å slutte med olje og gass, er at:

• mange ting vil slutte å virke, som biler, skip eller ovner
  • mange mister jobben
  • Norge får færre penger, i alle fall en stund

Hva synes du?

Burde vi slutte med olje? Skriv din mening til post@aftenpostenjunior.no!

Et oversiktsbilde av en by med høye hus og grå tåke som ligger over, med blå himmel i horisonten

Santiago i Chile har vært regnet som en av de mest forurensede byene i Sør-Amerika. Men nå har de gjort mye for å få bedre luft der.(Foto: Martin Bernetti, AFP/NTB )

Vi må gjøre mye mer

En ny rapport fra FN sier at verdens land må forurense mye mindre.

I rapporten står det at:

• Vi forurenser fortsatt for mye i verden
  • Det er stor avstand mellom hva politikerne sier at de skal gjøre, og hva de faktisk gjør
  • Vi må slutte med olje, kull og gass
  • Rike land bør være først med å gjøre noe

Det skriver NRK.

Hvorfor gjør ikke Norge det FN sier?

– Norge har gjort mye, og vi skal fortsatt jobbe beinhardt for å bli kvitt olje og gass og kutte forurensning. Jeg synes det er riktig og viktig at rike land, som Norge, skal gå foran med å forurense mindre, sier Espen Barth Eide.

Han er klima- og miljøminister i Norge.

I november skal politikere fra hele verden samle seg i Dubai og diskutere klima. Da må de lage løsninger på de problemene som det står om i rapporten.

Noe er bedre

Men selv om det er mye som må gjøres, viser rapporten også at vi har gjort mye de siste 30 årene. Mange vet mye mer om klimaendringer nå enn før, og vi forurenser ikke like fort som vi gjorde.

Kristin Storrusten