Kan barn redde de samiske språkene?

Flere lærer samisk på skolen. Holder det for at samiske språk overlever i fremtiden?

Alle de samiske språkene i Norge er truet

Det betyr at de må få ekstra beskyttelse for å overleve. De samiske språkene som er mest brukt i Norge, snakkes av:

• nordsamisk – cirka 15.000 personer
  • sørsamisk – cirka 300 personer
  • lulesamisk – cirka 400 personer

Fikk ikke lov

For rundt 100 år siden ville de som styrte i Norge, at samene skulle slutte å være samer. På skolen måtte samiske barn lære seg norsk, og de fikk ikke lov til å snakke samisk.

Samene protesterte og kjempet mot dette. Etter andre verdenskrig ble de som styrte i Norge, enig i at samene burde få snakke samisk.

Nå vil de som styrer i Norge, at flere skal snakke samisk, fordi samisk kultur er viktig og gjør Norge bedre.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Foto: Terje Pedersen, NTB) sier: Den rike og mangfoldige samiske kulturen er en del av Norge som vi er stolt av.
Emmely (13) (Foto: Marit Berit J. Eira) sier: Besteforeldrene mine fikk ikke lov å snakke samisk på skolen. Besta syntes det var artig da jeg kunne litt samisk. Og jeg begynte å lære bestefar noe. Han er samisk, men snakker ikke språket. Så jeg lærte ham buorre beaivi (god dag) og sa «du er min bestefar». Men jeg sa det litt feil, tror jeg.

barn lærer samisk på grunnskolen dette skoleåret. Hvert år blir det litt flere.

Tre måter å lære samisk på

Det finnes tre skolefag i samisk:

• Samisk 1 er for dem som snakker samisk til vanlig.
  • Samisk 2 er for dem som kan en del samisk.
  • Samisk 3 er for dem som ikke kan språket fra før.
Øystein A. Vangsnes (Foto: UiT) sier: Barna er fremtiden til språket.

Mange slutter med samisk i løpet av grunnskolen

2 av 10 som har Samisk 1

3 av 10 som har Samisk 2

6 av 10 som har Samisk 3

– Noen føler kanskje at de ikke kan nok, at det er lettere å ha norsk som skolespråk. Da må voksne hjelpe til, sier Øystein A. Vangsnes.

Han jobber på UiT Norges arktiske universitet.

Han vil at det skal forskes mer på hvordan samiskundervisning kan bli bedre, og hvordan flere kan lære samisk.

Sápmi er området der samene først bodde.(Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Emmely (13) (Foto: Marit Berit J. Eira) sier: Hvis flere lærer samisk, kan vi snakke med hverandre over hele Sápmi.

Snakker flere samisk i fremtiden?

– Selv om alle dagens elever på Samisk 1 snakker språket som voksne, vil det bli færre som snakker samisk i fremtiden, sier Øystein A. Vangsnes.

Men hvis de som lærer samisk i tillegg til norsk, fortsetter å bruke språket, kan det bli dobbelt eller tredobbelt så mange!

Øystein A. Vangsnes (Foto: UiT) sier: – Derfor er det utrolig viktig at undervisningen er kjempegod, også for dem som ikke snakker samisk hjemme, sier Øystein A. Vangsnes.

I andre deler av verden

Samisk er et minoritetsspråk. I andre land har de undervisning i minoritetsspråk også for barn som ikke snakker språket hjemme. Det gjelder for eksempel gælisk i Skottland og maori i New Zealand. Da kan de barna være med og redde språket.

Lær litt samisk!

6. februar feirer vi samenes nasjonaldag. Kanskje du også vil lære deg litt nordsamisk?

• god dag – buorre beaivi
  • takk – giitu
  • jeg heter ... mu namma lea ...
  • en, to, tre, fire fem – okta, guokte, golbma, njealje, vihtta