Ada Hegerberg: – Jenter må bli tatt mer seriøst

Ada Hegerberg spilte med gutter helt til hun ble seniorspiller, fordi nivået var bedre hos guttene. – Det var først da jeg ble eldre, at jeg følte at jenter ikke ble satset like mye på som gutter, sier Hegerberg.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Ada Hegerberg er verdens beste fotballspiller, men var ikke med i VM. Kommer hun til å spille på landslaget igjen?

Mens Norges damelag spilte VM i 2019, var Ada Hegerberg trener på sin egen fotballskole for jenter i Oslo.

Hvordan er det å være verdens beste spiller, men ikke spille i VM?

– Det føles veldig bra å være her og trene unge spillere. Jeg får også trent veldig mye selv og får forberedt meg godt til sesongen starter igjen med klubblaget mitt i høst, sier Hegerberg.

Du er verdens beste. Tenk så bra Norge ville vært om du var med?

– Ja, eller hvis vi begge hadde vært med, sier Ada og ser på storesøsteren Andrine Hegerberg.

I 2018 og 2019 drev søstrene Hegerberg fotballskole i Oslo. Deltagerne er 16 år gamle jenter. – Vi vil inspirere unge sånn at de fortsetter med fotball lenge, sier søstrene.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Ada Hegerberg

1. 1Kommer fra: Sunndalsøra i Møre og Romsdal.
  2. 2Spiller for: Lyon i Frankrike.
  3. 3Har vunnet Champions League fire år på rad med Lyon.
  4. 4Er gift med fotballspilleren Thomas Rogne (proff i Lech Poznan) og er lillesøster til Andrine Hegerberg, som er proff i PSG i Frankrike.

Ada om seg selv:

• Fryktløs
  • Omsorgsfull
  • Målbevisst

Sa nei til Norge

I 2017 sa Ada Hegerberg at hun ikke ville spille for Norge. Det skjedde etter at det norske laget dro hjem fra fotball-EM uten poeng. Søsteren Andrine var også med i EM, men er ikke blitt tatt ut på landslaget etterpå.

Hvorfor vil du ikke spille for Norge?

– Det kom til et punkt der jeg følte at jeg ikke passet inn i NFF. For at jeg skulle kunne bli en så god fotballspiller som mulig og ha det bra, var jeg var nødt til å slutte på landslaget, sier Ada Hegerberg.

Hadde mareritt

I et intervju med fotball-magasinet Josimar sa Hegeberg at hun hadde mareritt etter å ha vært på landslaget.

Hun ga eksempler på hvordan hun mener damer og menn på landslaget ikke ble behandlet likt da hun var med. Hun fortalte blant annet at hun stilte gratis opp for landslaget i reklamer. Senere fikk hun vite at herrespillerne fikk penger for det.

Ada Hegerberg ble kåret til verdens beste kvinnelige fotballspiller i desember 2018.(Foto: REUTERS )

Hvordan ble Hegerberg-søstrene gode?

1. 1Vi trente mye, og vi trente alltid sammen. Vi trente til vi ble skikkelig slitne.
  2. 2Vi sov mye for å kunne prestere dagen etter og klare å trene enda mer.
  3. 3Vi har aldri talt hvor mange timer vi trener. Vi har heller tenkt at det må være høy kvalitet på treningen, og at vi skal ha det gøy.
  4. 4Mamma og pappa har hjulpet og støttet oss til å bli så gode som mulig.

Kilde: Ada og Andrine Hegerberg

Ødegaard og Instagram

Intervjuet med Hegerberg i bladet Josimar ble gjort i februar, men kom på trykk rett før VM.

Etterpå skrev fotballspilleren Martin Ødegaard en melding på Instagram: «Kanskje du kan finne på noe bedre å gjøre enn å forstyrre landslagets forberedelser til VM? (…) Timingen er skrekkelig. Valget om å ikke spille for Norge er ditt, men respekter Norge og landslaget vårt. Det holder nå.»

Har du snakket med Ødegaard etterpå?

– Nei, og jeg vil ikke svare på flere spørsmål om ham, fordi jeg er ferdig med det.

Kommer du til å spille for Norge igjen?

– Da jeg tok valget, tenkte jeg at jeg ikke skulle gjøre det igjen, nei. Det var et endelig valg. Jeg vil heller fokusere på klubben min. Det er samme situasjon nå.

Junior-journalistene Marit (11) og Endre (11) intervjuet Ada Hegerberg i Oslo i juni 2019.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Hva skal til for at du spiller på det norske laget igjen?

– Jeg synes jenter må bli tatt mer seriøst, og jeg tror faktisk det har skjedd en del endringer i satsingen på damesiden de to siste årene. Så får vi håpe denne utviklingen fortsetter og kommer andre fremtidige spillere til gode.

Hvordan synes du Norge har spilt i VM?

– De har kommet langt, og det er veldig bra, sier Ada Hegerberg.

Intervjuet ble gjort før Norge røk ut av VM.

Hadde Norge vunnet VM hvis dere hadde vært med?

– Ja! Neida, jeg bare tuller.

NFF svarer: – Spillerne var ivrige på å stille opp gratis

Svein Graff i NFF sier ting er annerledes nå enn da Hegerberg spilte på laget. I dag får damene og herrene like mye betalt for å spille på landslaget og å stille opp i reklame.

– NFF ønsket å få til en markedsavtale for jentene. For å få til dette oppfordret vi partnerne til å bruke jentene i reklamesammenheng. Spillerne var også ivrige på å stille opp gratis for å skape større markedsinteresse for seg selv. I 2017 fikk jentene en egen markedsavtale etter at gutta ga fra seg deler av sine markedsinntekter, skriver Graff i en e-post til Aftenposten Junior.

Han sier at alle spillerne på landslaget er opptatt av godt samhold.

– De norske landslagsspillerne i VM synes miljøet er veldig bra, og at de passer inn selv om de er forskjellige. Derfor har de gjort det veldig bra i VM. Fotball er et lagspill, og for å vinne kamper må spillerne føle at de passer inn. Samtidig må spillerne støtte hverandre og føle det som en ære å spille for Norge, skriver Graff.

Marit (11) og Endre (11) intervjuet fotballspilleren Ada Hegerberg.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Junior-journalistene

Marit (11) og Endre (11) går på Vålerenga skole i Oslo. Begge har spilt fotball før.

Marit skrev et leserbrev til Aftenposten Junior i vår fordi hun mener det ikke er likestilling mellom gutter og jenter i fotball.

– Nå ble jeg inspirert til å begynne å spille fotball igjen, sa Marit etter intervjuet.

Ada Hegerberg ble kåret til verdens beste kvinnelige fotballspiller i 2018.

Ingrid Åbergsjord