Brandi Levy (18) vant rettssak mot skolen

Brandi Levy vant rettsaken mot skolen sin. Saken kan få betydning for mange millioner elever i USA.(Foto: Danna Singer, Reuters/NTB )

Et Snapchat-bilde fikk Brandi Levy kastet ut av cheerleading-laget. Nå har hun vunnet rettssaken mot skolen.

Da Levy fra USA var 14 år gammel, kom hun ikke med på det beste cheerleading-laget på skolen. Den dagen var hun frustrert og lei seg, fortalte Levy til avisen The Washington Post.

Etterpå sendte hun et Snapchat-bilde der hun og en venninne viste fingeren og skrev flere banneord. Bildet fikk Levy kastet ut av laget i ett år.

Dette er bildet som fikk Levy kastet ut av laget.(Foto: Foto: AP )

Urettferdig behandling

Dette syntes Levy var urettferdig. Derfor gikk hun og faren til rettssak mot skolen. Saken havnet til slutt i høyesterett, den øverste domstolen i USA.

Viktig seier

Høyesterett kom frem til at skolen ikke hadde lov til å kaste ut Levi på grunn av Snapchat-bildet hun hadde sendt. De mener at sånne type bilder er beskyttet av ytringsfriheten.

Da Levi fikk høre hva dommen i rettssaken ble, smilte hun.(Foto: David McKeown / Republican-Herald )

Retten mente Levys ytringsfrihet betyr mer enn skolens rett til å mene noe om hva hun sier. Dommen har betydning for mange millioner elever i USA.

Ragnhild Telise Kristoffersen