Varg er sykehushund

I dag skal han besøke barneavdelingen på Ullevål sykehus i Oslo.

En kvinne med lyst hår og en hund med lys pels går bortover en vei med trær i bakgrunnnen.

Varg er en golden retriever. Han ble trent til å bli førerhund, men så klarte han ikke sin siste eksamen, fordi han ble redd for en glassheis. Han er veldig rolig og har bare bjeffet to ganger i hele livet!(Foto: Olav Olsen )

En hund med lys pels snuser på bakken der det ligger noen leker og ved siden av sitter en jente.

Nå har Varg fått jobb som sykehushund. Det finnes tre sykehushunder i Norge. Siden i fjor har de besøkt sykehus i Oslo og på Nesodden. Flere sykehus har sagt at de har lyst til å få hunder på besøk. Elizabeth (12) synes Varg er veldig søt. – Det er gøy å møte en hund som bare kommer for å si hei.(Foto: Olav Olsen )

Et bilde tatt bakfra av en hund som har lys pelt og har et halsbånd som det står "sykehushund" på.

– En hund bryr seg ikke om hvordan du ser ut, eller hvordan dagen i dag var. Den er bare en bestevenn som lytter, sier Tone Maren Ramsli, som eier Varg. Noen ganger besøker Varg barn som ligger i sengen. Men når de er med Varg, har noen av dem reist seg opp og vært med på leken.(Foto: Olav Olsen )

Nærbilde av en hund med lys pels som sitter og venter på noe.

Varg titter spent ut i gangen. Kanskje han håper på å se sykehusklovnene? Én gang ble Varg «kidnappet» av klovnene, og det syntes han var kjempegøy. (Foto: Olav Olsen )

En hund med lys pels har på seg rosa klær og ved siden av sitter det en baby på gulvet.

Det er viktig at en sykehushund er rolig sammen med barna. Det er også strenge regler for smitte og sykdom. Varg vaskes nøye med spesial-sjampo før hvert besøk.(Foto: Olav Olsen )

To kvinner står utenfor en dør og i døråpningen står en hund med lys pels.

Det er ikke bare barna som blir glade når sykehushundene kommer på besøk. Det blir bedre å være på jobb for dem som arbeider på sykehuset. I Sverige har de forsket på sykehushunder. Der fant de ut at det bare er positivt. Det er ingen dumme ting med å få besøk av en hund!(Foto: Olav Olsen )

Mange mennesker, voksne og et lite barn, står samlet rundt en hund med lys pels som har en lekebil foran seg.

Nå er besøket ferdig. Varg skal hjem til familien sin. Han besøker sykehus cirka to ganger i måneden. – Men hvis det var opp til ham, ville han flyttet inn her! Mange ganger vil han ikke hjem. Han liker å være midtpunkt, sier Tone Maren Ramsli.(Foto: Olav Olsen )

En jente med lyst hår leker med en hund med lys pels som ligger på gulvet og i bakgrunnen sitter en kvinne.

Hedda (18): – Jeg har diabetes og har vært på sykehuset for en sjekk. Jeg skal egentlig reise hjem, men så ville jeg hilse på sykehushunden før jeg dro hjem! Det er en fin avslutning.(Foto: Olav Olsen )

En jente med gul genser sitter og koser med en hund med lys pels og i bakgrunnen sitter to voksne mennesker på en benk.

– Det var gøy å hilse på Varg. Jeg matet ham, og så fikk jeg ham til å rydde opp etter meg! sier Stella (7). Hvorfor tror du at en hund kommer på besøk på et sykehus? – For at barn skal ha det gøy!(Foto: Olav Olsen )

Kristin Storrusten