Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Er det greit å «snitche» på en venn?

Skal man si fra når en venn har gjort noe galt? Her gir Benjamin råd.

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
En gutt med kort hår, skjorte og vest står og peker mot fotografen og lager en ukomfortabel, skyldig grimase.
Psykolog

Benjamin Baarli Silseth

Jeg kan svare på spørsmål om mental helse, følelser, identitet, hvordan du har det hjemme eller på skolen, mobbing og andre ting. Ingen spørsmål er for store eller for små til at vi kan prøve å finne et svar! Gleder meg til å høre fra deg.

Det er vanlig å tenke på hva som er rett, og hva som er galt i ulike situasjoner. Men noen ganger kan vi havne i kjipe situasjoner, for eksempel om vi ser venner gjøre noe vi selv tenker er galt.

Om vi sier ifra, kan vi risikere å bli sett på som sladrete og ikke så lojale. For når skal du si fra, og når skal du la ting gå?

Viktig å være lojal

Å være lojal mot venner er viktig. Da vet vennene dine hvor de har deg, og at du er en å stole på. Samtidig vil du ikke at vennene dine skal gjøre noe galt og kanskje straffes for det senere. Det er fint å ville si fra om ting, men jeg tror at trikset er å vite når du skal si fra.

Kan bli kalt «snitch»

Det er faktisk ikke alt som er din sak å bry deg om. Noen ting vil være viktig å si ifra om, for eksempel om noen blir mobbet eller slått. Men om noen du kjenner, velger å skulke skolen en dag, er det kanskje ikke din sak å si fra til skolen eller foreldrene deres. Da kan du risikere å bli kalt en «snitch».

Ikke alltid ditt ansvar

Vi kan faktisk ikke ta ansvar for alt andre velger å gjøre hele tiden. Gjør vi det, blir vi utrolig slitne.

Kjenn litt etter hva som er dine saker å stå i, og ta gjerne dem! Men kjenn også etter hvilke saker du egentlig ikke trenger å bry deg om.

Det er ikke så lett å finne balansen, men med litt trening får du det nok
til!

Hilsen Benjamin